Digital signering

Här hittar du information om digital justering av protokoll.

Kommunen använder ett digitalt verktyg för att justera politiska protokoll. Det som krävs är att de som ska signera har ett personnummer och ett mobilt BankID. Genom att använda BankID blir signaturerna spårbara och möjliga att koppla till unika personer som har signerat.

Den digitala signaturen är anpassad för att kunna förvaras i ett digitalt arkiv. Informationen sparas i kommunens egna servrar så det finns ingen risk att eventuell sekretessbelagd eller annan känslig information hamnar i händerna på obehöriga.

På Svensk e-identitet kan du läsa mer om vad elektronisk underskrift innebär.

Vad är elektronisk signatur? | Svensk e-identitet Länk till annan webbplats.)

 Så här gör du som ska signera ett dokument elektroniskt.

  1. Du får ett mejl till din Tyresö inkorg där det står att du har ett ärende att hantera.
  2. Logga in på tjänsten som anställd via mobilt BankID.
  3. Öppna PDF-filen som ska signeras, läs igenom och tryck på knappen "signera" nere till vänster.
  4. Skriv under med mobilt BankID, du har nu signerat.
Sidan publicerad av: kommunkansli@tyreso.se
Senast uppdaterad: 16 augusti 2024

Hitta på sidan