Råd och utskott
Kommunfullmäktige beslutar om vilka utskott som ska finnas i nämnderna. Kommunstyrelsen bestämmer vilka beredningar och utskott som ska finnas under dem.
Kommunledningsutskottet har i uppgift att:
- Bereda ärenden som ska vidare till kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige för beslut som inte faller inom ramen för verksamhetsområdena för stadsbyggnadsutskottet eller hållbarhetsutskottet.
- Besluta i de ärenden som kommunstyrelsen har delegerat i delegationsordning eller på annat sätt, bland annat arbetsgivarfrågor, serveringstillstånd, tobakstillsyn, jaktvård och lokala trafikföreskrifter.
Utskottet ska också följa och bereda frågor inom följande områden:
- Finansiella frågor
- Kommunplan
- Arbetsgivarfrågor
- Upphandling
- IT
- Lokalförsörjning
- Säkerhetsfrågor
- Vatten, avlopp och renhållning
- Miljö-, trafik- och energifrågor
- Gata, park och natur- och viltvård
Kommunstyrelsens kommunledningsutskott består av 9 ledamöter och 9 ersättare. Utskottet har ett presidium med ordförande, 1:e vice ordförande och 2:e vice ordförande.
Kontakt
Sekreterare
Alice Berg
Telefon: 08-578 283 29
E-post: alice.berg@tyreso.se
Ordförande
Anita Mattsson (S)
E-post:anita.mattsson@tyreso.se
Stadsbyggnadsutskottet sorterar under kommunstyrelsen och har till uppgift att bevaka, följa och bereda frågor inom följande områden:
- Fysisk planering, översiktlig planering samt mark- och exploateringsfrågor
- Strategisk grönplanering inklusive inrättande av naturreservat
- Strategisk trafikplanering
Utskottet har till uppgift att besluta om:
- Uppdrag att upprätta eller ändra förslag till detaljplan
- Planens miljöpåverkan (behovsprövning enligt miljöbalken)
- Samråd om förslag till detaljplan
- Pröva begäran om ändring eller upprättande av detaljplan
- Prioriteringsordning för arbetet med detaljplaner
- Övriga frågor som tillfaller utskottet enligt kommunstyrelsens delegationsordning
Stadsbyggnadsutskottet består av 9 ledamöter och 9 ersättare. Ledamöter och ersättare väljs av kommunstyrelsen. Valbar till ledamot och ersättare är ledamöter och ersättare i kommunstyrelsen.
Kontakt
Stadsbyggnadsförvaltningen administrerar. Ärendelistor och protokoll hittar du via Insyn Länk till annan webbplats..
Sekreterare
Fanny Schörling
Telefon: 08-578 298 57
E-post: fanny.schorling@tyreso.se
Ordförande
Mats Lindblom (L)
E-post: mats.lindblom@tyreso.se
Ett utskott under kommunstyrelsen som har till uppgift att bevaka, följa och bereda frågor inom följande områden:
Strategisk miljöplanering som inte har överförts till kommunalförbund
- Inrättande av naturreservat
- Viltvård
- Strategisk trafikplanering
- Trafikreglerande åtgärder samt utgöra kommunal väghållningsmyndighet
- Skötsel och enklare underhålls- och förändringsarbete av gata och park och andra liknande allmänna platser samt badplatser, bryggor, båtplatser, båttvätt med mera
- Snöröjning
- Vatten, avlopp och renhållning
- Upplåtelse av allmän plats
- Schakttillstånd och liknande markfrågor
Hållbarhetsutskottet består av 9 ledamöter och 9 ersättare.
Kontakt
Kommunkansliet ansvarar för administrationen. Ärendelistor och protokoll hittar du via Insyn Länk till annan webbplats..
Sekreterare
Fanny Schörling
Telefon: 08-578 298 57
E-post: fanny.schorling@tyreso.se
Ordförande
Marie Åkesdotter (MP)
E-post: marie.akesdotter@tyreso.se
Enligt socialtjänstlagen ska kommunen i samarbete med pensionärernas organisationer arbeta för goda levnadsförhållanden för äldre. För detta ändamål finns ett kommunalt pensionärsråd, KPR, knutet till kommunstyrelsen.
Sekreterare
Pheraya Pengboon
Telefon: 08-578 283 88
E-post: pheraya.pengboon@tyreso.se
Kommunala tillgänglighetsrådets uppgift är att bevaka och påverka så att Tyresö blir tillgängligt för alla oavsett funktionsnedsättning och ålder.
Sekreterare
Pheraya Pengboon
Telefon: 08-578 283 88
E-post: pheraya.pengboon@tyreso.se
Det lokala brottsförebyggande rådet leder det lokala brotts- och drogförebyggande arbetet och består av representanter från bland annat kommunen, polisen och frivilligorganisationer.