Avfall och återvinning för företag
Du som har registrerat företag eller verksamhet i Tyresö hittar här information om vilka kommunala avfallstjänster som finns och vilka krav du behöver förhålla dig till.
Mat- och restavfall
Företag och verksamheter ska ha abonnemang för hämtning av mat- och restavfall genom Tyresö kommun enligt gällande avfallstaxa. Verksamheter som sorterar ut sitt matavfall och förpackningar kan minska mängderna av sitt restavfall och därigenom påverka sina rörliga avfallskostnader. Nu finns det nya tjänster för er som har eller önskar mat- och restavfallshämtning i komprimator. Beställ i e-tjänsten nedan.
Anmälan till matavfallsinsamling
Matavfallsinsamling kommer att bli obligatorisk 1 januari 2026. Alla typer av verksamheter såsom skolor, gruppboenden, restauranger, livsmedelsbutiker och kontor ska ansluta sig till matavfallsinsamling. Detta innebär att personalen sorterar ut sina matrester i separata behållare. Kärlen töms mot en kostnad enligt gällande avfallstaxa. För att starta matavfallsinsamling behöver ni göra en intresseanmälan.
Insamling av förpackningar
Verksamheter har skyldighet att sortera ut förpackningsavfall skilt från annat avfall. Valfri entreprenör kan anlitas för hämtning alternativt lämna avfallet till en godkänd mottagningsplats. Verksamheter kan inte lämna förpackningar och tidningar på återvinningsstationerna och kretsloppscentralen.
Mottagningsplats för att lämna förpackningar för verksamhet
Hos nedan mottagningsplatser kan ni kostnadsfritt lämna förpackningar av papper/kartong, plast, metall, färgat och ofärgat glas, trä och övriga förpackningsmaterial.
Stockholms län
• Ragn-Sells Recycling, Högforsgränd 2-4, 163 53 Spånga
• Ragn-Sells Recycling, Speditionsvägen 10, 142 50 Skogås
• Stena Recycling, Metallvägen 60, 172 95 Rosersberg
Öppettider: vardagar 7.00-16.00.
Läs mer om mottagningsplatser Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (Näringslivets producentansvars hemsida)
Vad är samlokaliserad verksamhet?
En samlokaliserad verksamhet använder samma avfallskärl för förpackningar som hushållen, det kan vara i ett flerbostadshus eller villa. Exempelvis en frisör eller en restaurang som bedriver verksamhet i samma fastighet som hushållen i ett flerbostadshus, eller en småföretagare som bedriver verksamhet hemma i villan eller i sin lägenhet. Verksamheter som har egna avfallskärl (även om de finns i samma miljörum som de boendes kärl) räknas inte som en samlokaliserad verksamhet.
Samlokaliserade verksamheter måste själva anmäla om de vill lämna sitt avfall i samma kärl som hushållen. Du måste först ha en dialog med din fastighetsägare, brf eller samfällighet som avgör om det finns utrymme i miljörummet. Den som tecknar avfallsabonnemanget får ett avdrag (rabatt).
Anmäl till avfall@tyreso.se
Företagskort till kretsloppscentralen
Verksamheter som är registrerade i kommunen har rätt att nyttja kretsloppscentralen mot kostnad enligt gällande avfallstaxa. För inpassering med bil och gående ska du ha ett företagskort. Det är inte möjligt att använda en privatpersons passerkort även om bygg- och rivningsarbete utförs hos denne.
För verksamheter fungerar företagskortet som ett "klippkort", där du kan beställa önskat antal besök via e-tjänst eller godkänna enstaka besök direkt vid bommen på kretsloppscentralen.
Detta kan inte lämnas till kretsloppscentralen
- stubbar och rötter
- stammar/stockar från större avverkningar
- ammunition och sprängmedel, kontakta Polisen
- läkemedelsrester, lämnas på apoteket
- cyanidhaltigt avfall, kontakta valfri avfallsentreprenör med transporttillstånd
- fyrverkeripjäs – ej avfyrad, lämnas till återförsäljare
- döda djur, kontakta veterinär eller viltvårdare
- asfalt och asbest lämnas på Kovik återvinningsanläggning
- avfall som innehåller asbest lämnas på Kovik återvinningsanläggning.
- Mat- och restavfall.
- förpackningar, läs mer om förpackingar och tidningar
- farligt avfall, se alternativa anläggningar
Läs mer om farligt avfall för verksamhel - impregnerat trä, se alternativa anläggningar
- däck med/utan fälg, kontakta Svensk däckåtervinning: www.sdab.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Elavfall får bara lämnas om verksamheten har skapat en avlämnarintyg hos El-kretsen.
Läs mer om elavfall
Elavfall
Verksamheter och företag kan lämna elavfall på kretsloppscentralen, men behöver lämna ett avlämnarintyg enligt lagstiftningen om spårbarhet av farligt avfall. Har du inget avlämnarintyg kan vi inte ta emot ditt elavfall.
För att lämna elavfall på kretsloppscentralen behöver du:
- Skapa ett avlämnarintyg på El-Kretsens hemsida. Intyget får en QR-kod och dokumentet skapas digitalt eller i pappersform. Detta skall med till kretsloppscentralen vid avlämning av avfallet.
Skapa ett avlämnarintyg hos El-Kretsen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Även anmäla elavfallet till Naturvårdsverket innan du lämnar avfallet.
Rapportera avfallet till Naturvårdsverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Kontakta personalen på kretsloppscentralen, som i sin tur scannar koden du fått vid rapportering.
För dig som lämnar elavfall ofta, kan du ladda ner El- Kretsens app "Verksamhetsavfall" där du enkelt kan skapa ett avlämnarintyg. Rapporteringen till Naturvårdsverkets avfallsregister sker då automatiskt.
Läs mer om Verksamhetsavfallsappen Länk till annan webbplats.
Hämtning av elavfall från verksamheter
Ni kan anlita ett godkänt företag som hämtar ert elavfall, skapar avlämnarintyg och sköter rapportering till Naturvårdsverket innan de transporterar det till en behandlingsanläggning.
Företag och verksamheter kan även beställa hämtning av elavfall via kommunen. Kontakta Servicecenter om ni vill starta ett abonnemang för regelbunden hämtning.
Det finns också möjlighet att beställa enstaka hämtningar vid behov via e-tjänsten nedan.
Farligt avfall
På grund av de lagar som gäller för spårbarhet av farligt avfall, är det inte möjligt för verksamheter att lämna farligt avfall på kretsloppscentralen eller till Kretsloppsbilen.
Verksamheter har skyldighet att sortera ut farligt avfall men måste själva bekosta omhändertagande av det. De är även skyldiga att rapportera mängd och typ av farligt avfall samt var det transporteras.
Verksamheter ska sedan 1 november 2020 rapportera in antecknade uppgifter om farligt avfall till Naturvårdsverkets avfallsregister.
De verksamheter som enligt lag ska rapportera in uppgifter till avfallsregistret är:
- verksamheter som producerar farligt avfall
- verksamheter som använder farligt avfall
- verksamheter som transporterar farligt avfall
- verksamheter som samlar in farligt avfall
- verksamheter som behandlar farligt avfall
- verksamheter som mäklar eller handlar med farligt avfall.
Vägledning - Rapportera till avfallsregistret Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Två sätt att avlämna farligt avfall
Företag och verksamheter har två alternativ för att avlämna sitt farliga avfall. Dessa alternativ beskrivs nedan. Notera att du, oavsett vald lösning, behöver rapportera dina uppgifter om detta till Naturvårdsverkets avfallsregister.
Anlita ett företag som hämtar
Verksamheten kan vända sig till valfri entreprenör med tillstånd att transportera farligt avfall.
Transportera själv till godkänd anläggning
Företag som innehar transporttillstånd för farligt avfall, eller har anmält transporten till Länsstyrelsen, kan välja att själva transportera detta till valfri godkänd behandlingsanläggning för farligt avfall. Notera att det är bäst att i förväg ringa och anmäla besöket till anläggningen och säkerställa att den tar emot det du vill lämna.
Avfallslämnande företag ska kunna redovisa vilken typ och mängd av farligt avfall som lämnas, samt vart det transporteras. Transportdokumentet ska innehålla uppgifter om avsändare, mottagare, transportör, hämtningsdatum, avfallsslag och avfallsmängd.
Tänk på att spara en kopia av transportdokumentet som du kan visa för tillsynsmyndigheten. Transportdokumenten kan dessutom ligga till grund för ditt företags egenkontroll och uppföljningsarbete.
Transportdokumentet ska undertecknas av dig som lämnar avfallet och det ska följa med transportören till anläggningen som tar emot det. Mottagaren ska också underteckna dokumentet när avfallet tas emot. Om transportdokument saknas kan du få betala en miljösanktionsavgift.
Förvaring av farligt avfall
I verksamheter där farligt avfall regelbundet uppstår, ska avfallet förvaras i godkänt skåp som hindrar och begränsar skador vid en eventuell brand. Entreprenörer som hanterar farligt avfall kan ofta hjälpa dig med förvaringsutrustning. I verksamheter där utrymme för skåp saknas behöver hämtning av faligt avfall budas så snart det uppstår.
Grovavfall
Ni kan beställa hämtning av större löst och/eller förpackat grovavfall (maximalt 2 kbm) året om mot kostnad som debiteras enligt gällande avfallstaxa.
Ni kan starta abonnemang för regelbunden grovavfallshämtning eller beställa hämtning vid behov via vår e-tjänst som debiteras enligt gällande avfallstaxa.
Ni kan även anlita valfri entreprenör för hämtning av grovavfall.
Fettavfall
Kommunen tar hand om och renar avloppsvattnet i Tyresö, men ledningsnätet
är byggt för att ta emot spillvatten från hushåll. Avloppsvatten från
lokaler där livsmedel hanteras kan däremot innehålla mycket fett.
När vattnet kyls ner i ledningssystemet ansamlas fettet på ledningarna och kan orsaka stopp med betydande skador som källaröversvämningar och utsläpp av orenat avloppsvatten. Dessa stopp medför stora kostnader för både kommun och enskilda fastighetsägare.
För att förhindra utsläpp av fett i avloppsledningarna måste verksamheter som hanterar livsmedel ha en fettavskiljare. Fetthalten i utsläppt spillvatten vara högst 50 mg/l efter fettavskiljaren.
Fastighetsägaren är ansvarig för att det finns en fettavskiljare installerad, eftersom den tillhör en fastighets VA-installation.
Slam- och oljeavfall
Verksamheter där det finns risk för att olja eller oljeförorenat vatten kan nå spill- eller dagvattennätet ska ha en oljeavskiljare.
Fastighetsägaren är ansvarig för att det finns en oljeavskiljare installerad, eftersom den tillhör fastighetens VA-installation. Även skötsel är fastighetsägarens ansvar.
Fastighetsägaren ansvarar för att den installerade fettavskiljaren är typgodkänd, det vill säga har korrekt dimensionering utifrån den verksamhet som bedrivs i fastigheten.
Fastighetsägaren ställs ansvarig om det stopp eller skador på grund av att oljeavskiljare saknas, är underdimensionerad eller inte fungerar. Uppkommer skador på ledningsnätet på grund av att fastighetsägaren inte uppfyllt sina skyldigheter ska fastighetsägaren ersätta skadan.
Bygglov kan behövas för nya avfallslösningar
Du kan behöva bygglov för nya avfallslösningar. Exempelvis en ny byggnad för avfallshantering eller för att ställa upp många avfallsbehållare.
Skada på egendom
Har ni fått skada på er egendom vid avfallshämtning, e-posta till avfall@tyreso.se
Ägarbyte vid försäljning av fastighet
När en fastighet byter ägare ska du som fastighetsägare säga upp ditt avfall- och VA-abonnemang genom att lämna in en påskriven ägarbytesblankett. Det är säljarens ansvar att blanketten inkommer till kommunen.
Här kan du hämta ifyllningsbar ägarbytesblankett. Glöm inte fylla i eventuell mätarställning vid flyttdagen. Sen ska både säljaren och köparen skriva under med sin namnteckning.
Ägarbytesblankett i pdf , 833.7 kB, öppnas i nytt fönster.
Du kan även kontakta Servicecenter så skickar de blanketten till dig via post.
Sorteringsguiden hjälper dig att sortera rätt
Om du är osäker på hur du ska sortera ditt avfall så kan du alltid ta hjälp av Sorteringsguiden.
Hitta på sidan
- Mat- och restavfall
- Insamling av förpackningar
- Företagskort till kretsloppscentralen
- Detta kan inte lämnas till kretsloppscentralen
- Elavfall
- Farligt avfall
- Grovavfall
- Fettavfall
- Slam- och oljeavfall
- Bygglov kan behövas för nya avfallslösningar
- Skada på egendom
- Ägarbyte vid försäljning av fastighet
- Sorteringsguiden hjälper dig att sortera rätt