Våra grundskolors vision

Elever på Nyboda skola

Tyresös kommunala grundskolor har en gemensam vision som ska genomsyra allt som händer i skolan varje dag.

Tyresös kommunala grundskolor erbjuder en utmanande läranderesa mot en föränderlig framtid. Vi skapar en skola för var och en genom att varje dag:

  • utvecklas och lära tillsammans,
  • använda mångfaldens möjligheter,
  • utgå från forskning och beprövad erfarenhet
  • utveckla sociala och kreativa förmågor.

Exmpel på hur vi arbetar under läsåret 2018/2019:

Utvecklas och lära tillsammans

  • Vi har ett aktivt arbete kring att jobba med formativ bedömning för att varje elev ska utvecklas och äga sitt eget lärande.
  • Utveckling av fritidshemmen - vi satsar på kompetensutveckling och nätverkande för personalen på alla våra fritidshem.
  • Flera av våra grundskolor arbetar utvecklande med kollegialt lärande.

Utgå från forskning och beprövad erfarenhet

  • Vi håller oss ständigt uppdaterade inom forskning genom gemensamma och egna satsningar på skolorna, där vi också vågar testa nya vägar för att nå goda resultat.
  • Vi arbetar aktivt med digitalisering, genom att till exempel delta i Ifous forsknings- och utvecklingsprogram "Programmering i undervisningen". Fem av våra skolor deltar, och kunskaperna och erfarenheterna ska spridas i hela vår grundskoleorganisation.
    Ifous: Programmering i undervisningenlänk till annan webbplats
  • Tyresö är medarrangör av den internationella skolkonferensen ResearchED med fokus på den senaste forskningen inom förskola och skola.
    ResearchEDlänk till annan webbplats

Använda mångfaldens möjligheter

  • Vi arbetar integrerande med våra elever och ser styrkan i att lära av varandra.
  • Vi satsar på tillgänglighet genom att NPF-säkra alla våra skolor.
    Läs mer om NPF-säkringen

Utveckla sociala och kreativa förmågor

  • Vi uppmuntrar till kreativitet och variation av arbetssätt.
  • Vi har ett aktivt gemensamt likabehandlingsarbete som ska gynna alla elever i skolan.


Sidan publicerad av: Helena Törnqvist
Senast uppdaterad: 31 januari 2019
Upp

Hitta på sidan