Trafiksäkerhet

I kommunen arbetar vi utifrån Nollvisionen: ingen ska behöva mista livet eller skadas allvarligt i trafiken. Och du som invånare bidrar till trafiksäkra miljöer genom att göra säkra val när du reser och rör dig i trafiken. På den här sidan hittar du också svar på de vanligaste frågorna vi får om trafiksäkerhet.

Prioriterade områden för åtgärder

Målet med vårt arbete är att förebygga svåra olyckor och mildra de mest förekommande olyckstyperna. Utifrån det har fem områden valts ut där vi prioriterar åtgärder:

  • drift och underhåll av gång- och cykelbanor
  • gång- och cykelpassager
  • hastighetsefterlevnad på det kommunala vägnätet
  • barns resor
  • äldres resor.

Inom dessa områden gör vi åtgärder som till exempel sandsopning, halkbekämpning och ombyggnation av gång- och cykelpassager. Vi arbetar också med kontinuerlig mätning av trafikflöden, anpassade hastighetsgränser och har en pågående dialog med polisen för att öka hastighetsefterlevnaden på våra vägar.

I arbetet med barns resor har vi fokus på säkra skolvägar och för äldre ska det vara säkert att ta sig till viktiga målpunkter (till exempel allmän service, dagverksamhet eller vårdcentral).

Vägarbetare håller upp vägskylt med hastigheten 40.

Vad kan jag som kommuninvånare göra?

En god trafikmiljö är ett samarbete mellan kommunen och alla trafikanter som rör sig i trafiken.

Här är några saker du kan göra för att bidra till trafiksäkerheten:

  • Gå eller cykla med barnen till skolan.
  • Vid kortare resor – promenera, cykla eller ta bussen.
  • Visa hänsyn i trafiken och följ hastighetsbegränsningarna.
  • Kör extra försiktigt på platser där barn rör sig.
  • Prata med dina barn om trafikregler för att skydda barnen i trafiken.
  • Använd reflex när du går eller cyklar och det är mörkt ute.

Ansvar och underhåll av vägar

Ansvaret för vägarna i Tyresö är delat mellan flera aktörer:

  • Tyresö kommun ansvarar för underhållet av de kommunala vägarna.
  • På vissa platser sköts vägunderhållet av bostadsrättsföreningar, hyresrättsbolag och vägföreningar.
  • Trafikverket ansvarar för Gudöbroleden samt Tyresövägen fram till cirkulationsplatsen (rondellen) vid Bollmora allé.
  • Stockholms stad ansvarar för Skrubba Malmväg (samt vägarna i Skrubba industriområde).

Läs mer om skötsel av vägar (tyreso.se)

Svar på vanliga frågor

Vi får många frågor om trafiksäkerhet, här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren.

Många kör för fort på vår gata
Att hastigheten följs är en fråga för polisen. Vill du framföra tips och händelser som inte är akuta, exempelvis tips på bilar som kör för fort, som buskör eller liknande, skicka e-post till:

registrator.stockholm@polisen.se

Det är förarens ansvar att framföra sitt fordon på ett trafiksäkert sätt. Det är polisens uppgift att övervaka så att trafikanterna följer de lagar och regler som finns.

På många platser i Tyresö finns en äldre bebyggelsestruktur med bristande sikt, utmanande topografi och smala gator. Här behöver många samsas om utrymmet och det är viktigt att hastighetsbegränsningen följs.

Kan ni sätta upp fler 30-skyltar?
Högsta tillåtna hastighet skyltas normalt bara då den förändras, till exempel vid in- och utfarter till en 30-zon. Kommunen strävar efter att ha så få trafikskyltar som möjligt för att minska risken för distraktion.

Sänka hastigheten till 20 km/timme i vårt område?
Lägsta hastighet som polisen övervakar är 30 km/timme, skyltar som föreskriver en lägre hastighet har inget stöd i lagen. På gator där kommunen är väghållare används bara hastighetsgränser som har lagligt stöd och där polisen kan övervaka.

Vad gör kommunen åt köbildning på Gudöbroleden?
Gudöbroleden ligger under Trafikverkets ansvar men vi känner till problematiken med köbildning och har en kontinuerlig dialog med Trafikverket om detta.

Trafikverket arbetar med att ta fram en vägplan för att bitvis skapa särskilda körfält för kollektivtrafik samt förbättrad cykelinfrastruktur längs sträckan.

Ombyggnad Gudöbroleden (trafikverket.se) Länk till annan webbplats.

Utöver det för kommunen en dialog om justerad hastighet längs sträckan inom Tyresö kommun, för att öka möjligheten till en jämnare trafikrytm och ökad trafiksäkerhet särskilt vid passager och korsningspunkter för oskyddade trafikanter.

Jag har synpunkter på kollektivtrafiken
Kollektivtrafiken i Stockholms län bedrivs av Region Stockholm genom trafikförvaltningen, SL och dess trafikoperatörer.

Vi för en kontinuerlig dialog med regionen om kollektivtrafikens utbud, tidtabeller, linjer med mera och vi svarar årligen på en trafikförändringsremiss med föreslagna justeringar.

Synpunkter på kollektivtrafiken skickas till SL:s kundtjänst

Lämna synpunkter på kollektivtrafiken (sl.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Var får jag köra moped?
Det är inte tillåtet att köra moped klass I på cykelbanor. Det gäller även klass II på de cykelbanor där tilläggsskylten "ej moped" finns.

Moped klass I och II får heller inte köras på gångbanor, i naturen, inte heller på stigar, parkvägar eller i motionsspår.

Läs om vad som gäller för moped

Gående ska hålla till vänster
Vänster sida gäller för de som promenerar på gemensamma gång- och cykelbanor.

Som cyklist ska man hålla till höger och gående ska alltid hålla till vänster, då möts gående och cyklister och kan få ögonkontakt.

Jag har vibrationer i min fastighet som kommer från trafiken, vad gör jag?
När det gäller markvibrationer eller buller och det utgör en olägenhet för dig kan du kontakta Södertörns Miljö- och Hälsoskyddsförbund (SMOHF) som har tillsynsansvaret för den typen av frågor. De kan göra en bedömning av ärendet. SMOHF, Servicetelefon 08-606 73 00

miljokontoret@smohf.se

Om du har skador på fastigheten som du kopplar till markvibrationer från trafiken bör du kontakta ditt försäkringsbolag som avgör hur du ska gå vidare. Om de anser att skadorna beror på trafiken, kommer de att kontakta kommunens försäkringsbolag för vidare hantering.

Beror markvibrationerna från ett nyligen utfört gatuarbete så kontakta kommunen.

Hur hanteras synpunkter och önskemål i kommunen?
När ett önskemål eller synpunkt på trafikmiljön skickas in till oss, hanteras det löpande. Om ärendet kräver utredning kan det ta längre tid. Ärendet fördelas då till en handläggare inom sakområdet.

Vi genomför inga större åtgärder utan att ha ett underlag. Därför kan det behöva göras en hastighetsmätning eller observation på plats innan beslut tas om hur frågan ska hanteras. Ärenden som anses behöva en fysisk åtgärd hamnar i en behovsbank och vägs mot andra behov i kommunen.

Får vi ställa ut blomlådor som farthinder?
Nej, det är inte tillåtet att placera ut egna hinder på gator där kommunen är väghållare.

Vi önskar en trafikspegel
Vi sätter inte upp trafikspeglar i trafikmiljön och det finns flera skäl till det:

  • trafikspeglar kan ge en felaktig avstånds- och hastighetsbedömning
  • väderförhållanden kan göra att trafikanten missuppfattar situationen, till exempel vid kraftigt regn eller när is eller frost täcker spegeln
  • speglar utsätts ofta för skadegörelse och blir nedklottrade eller buckliga och ger då en förvrängd eller dålig bild av verkligheten.

Många kör fort utanför vår förskola, kan ni sätta upp "varning för lekande barn"-skyltar?
Vi gör inte åtgärder särskilt riktade till förskolor. Barn i den åldern förväntas ha sällskap av en vuxen när de rör sig i trafiken. ”Varning för barn”-skyltar placerar vi enligt nuvarande praxis endast upp vid skolor, där barnen är äldre och förväntas ta sig till och från skolan själva.

Vi behöver ett fartgupp på vår gata!
Vi får många önskemål från medborgare som vill ha farthinder på sina gator. Vi är mycket restriktiva med att anlägga gupp, särskilt på gator där hastighetsbegränsningen redan är 30 km/timme.

För att vi ska anlägga farthinder krävs att:

  • gatan utsätts för stora trafikmängder
  • trafiken håller högre hastighet än vad som är skyltat och vad som passar gatans standard
  • hindrets effekt på hastigheten blir större än kostnaden för att anlägga och underhålla det
  • ett gupp ska vara så pass bra att bilarna inte orsakar vibrationer i byggnader när de kör över guppet
  • gatan inte har busstrafik eftersom gupp kan orsaka arbetsmiljöproblem för bussförare.

Vi behöver ett övergångsställe på vår gata!
Övergångsställen finns i första hand för att ge gående en chans att ta sig över hårt trafik­erade gator. Ett övergångsställe är alltså främst en framkomlighets­åtgärd och inte en trafiksäkerhetsåtgärd.

Förutsättningen för ett övergångsställe är att trafiken är så tät att det helt enkelt är svårt att ta sig över gatan utan stöd av ett övergångsställe. Det krävs även att det finns en tydlig efterfrågan på att gå över just där, det vill säga att det finns målpunkter på båda sidor.

På lokalgator, med hastighetsbegränsningen 30 km/timme, är dessa kriterier oftast inte uppfyllda. Övergångsställen ska inte heller läggas för tätt eftersom respekten för dem då riskerar att minska.

Vad är ett gångfartsområde?
På ett gångfartsområde får du köra i gångfart, det gäller alla tider på dygnet. En person som går förflyttar sig vanligtvis med en hastighet på 7-8 km/timme.

På gångfartsområdet sker all trafik på de gåendes villkor. Fordon, även cyklar, ska hålla gångfart och har väjningsplikt mot gående.

Det finns fyra gångfartsområden i Tyresö.

Läs om gångfartsområden

Vad är en gångpassage?
Vid busshållplatserna Koriandergränd och Granängsringen har kommunen anlagt gångpassager eftersom det är olämpligt att placera övergångsställen fem meter efter och tio meter före en hållplats. Vid gångpassager är busshållplatsen utformad så att olika trafikantgrupper förutsätts samspela med varandra. Dessa passager saknar vanliga trafikregler och väjningsplikt. Gående har inte företräde.

Alla som går, cyklar, kör eller åker måste ta hänsyn till varandra för att trafiksystemet ska fungera. Visa omsorg, varsamhet och hänsyn vid gångpassagerna. Bilister har ansvar för att hålla tillräckligt låg hastighet.

Varför finns det målade ränder i en del rondeller?
Vid en del områden i kommunen har vi fått in klagomål på störande billjud från cirkulationsplatser (rondeller), där bilar har "sladdat/driftat" i cirkulationsplatserna varv efter varv.

Därför har vi målat linjer tvärs över körfälten för att undvika detta så att de boende i området ska slippa oljud och inte bli störda på natten. Detta beslut togs i samband med polisen. Dessa ränder finns i flera kommuner runt om i Sverige.

Lokala trafikföreskrifter
Utöver de trafikregler som gäller enligt lag eller förordning, får särskilda trafikregler meddelas i form av lokala trafikföreskrifter. Lokala trafikföreskrifter beslutas av kommunen, Länsstyrelsen eller Trafikverket beroende på var föreskrifterna ska reglera och på vilken plats de ska gälla. I Transportstyrelsens rikstäckande databas för Trafikföreskrifter (RDT), hittar du lokala trafikföreskrifter för alla Sveriges kommuner inklusive Tyresö.

Transportstyrelsen Länk till annan webbplats.

Förbud mot trafik med fordon på istäckta vattenområden
Det är förbjudet att köra bil, skoter, fyrhjuling eller andra motordrivna fordon på Tyresös sjöar.

Beslut med karta , 180 kB.

Klipp till - för trafiksäkerheten
Dina buskar och trädgrenar ska lämna fri höjd för gångtrafikanter, cyklister och biltrafik.

Så här klipper du till

Sidan publicerad av: trafik@tyreso.se
Senast uppdaterad: 6 november 2024