Digital fixare

Kommunens tjänst digital fixare är till för dig som är 65+ samt för dig som är yngre och har ett biståndsbeslut från kommunen. Den digitala fixaren erbjuder hjälp och stöd för att du ska kunna använda mobiltelefonen, surfplattan och datorn på bästa sätt. Du kan till exempel få hjälp med att söka efter och ladda ner appar eller andra digitala tjänster, ställa in wifi, hantera digitala bilder och att komma igång med sociala medier.

Hjälp via telefon, hembesök och fixarmottagning

Den digitala fixaren kan hjälpa dig både via telefon och genom hembesök. En dag i veckan har den digitala fixaren dessutom en fixarmottagning på seniorträffpunkten Kopp och själ. Tjänsten är kostnadsfri, men väntetider kan uppstå när det är många som behöver digitalt stöd samtidigt.

Genom den digitala fixaren kan du få:

  • Stöd för att kunna hantera och navigera din mobiltelefon, surfplatta, dator och smart-tv på ett smidigt sätt.

    Det kan vara allt ifrån att lära sig att trycka rätt i menyer till hur man ställer väckarklockan eller ändrar ljusstyrkan på mobilen. Det kan också handla om att lära sig hur man söker information på internet och läser nyheter på mobilen, hur man lägger till en ny kontakt i telefonboken eller skriver ut ett dokument. Den digitala fixaren kan exempelvis också lära ut hur man för över bilder från mobilen till datorn och hanterar sitt lagringsutrymme.
  • Hjälp med installation av appar

    Du får lära dig att installera appar och kan också få rådgivning kring vilka appar som finns för att öka dina sociala kontaktytor och berika din fritid, eller för att du ska kunna ta del av mer samhällsinformation. Just nu är intresset för kommunikationsappar såsom FaceTime och Skype stort, och dessa appar kan den digitala fixaren hjälpa dig med.

  • Hjälp att lära dig hur du skickar och läser mejl och mess
  • Hjälp att lära dig om sociala medier – och hur du gör för att göra egna inlägg.

Vem kan få hjälp?

Den digitala fixarens tjänster vänder sig till Tyresöbor som är 65 år eller äldre, samt till Tyresöbor som är yngre och som har ett biståndsbeslut från kommunen.

Gustaf Rosenberg

Kontakt

Tyresö kommuns digitala fixare heter Gustaf Rosenberg. Många seniora Tyresöbor känner till Gustaf sedan tidigare då han även är samordnare för träffpunkten Kopp och själ.

Telefontider för rådgivning

Den digitala fixaren har telefontid måndag-fredag
kl. 9.00-11.00. Telefon: 08-578 282 80.



Hembesök

Hembesök görs på tisdagar och onsdagar kl. 13-16. Förboka ditt hembesök genom att ringa: 08-578 282 80 på telefontiden ovan. Den digitala fixaren har sekretess och legitimerar sig alltid med fotolegitimation utanför dörren. För att kunna hjälpa dig behöver den utrustning du behöver hjälp med finnas på plats. Det behöver också finnas en internetuppkoppling.

Fixarmottagning

Fixarmottagningen är öppen för seniorer på torsdagar, kl. 13-16 på
Träffpunkten Kopp och själ på Kyrkogränd 14 i centrala Tyresö. För att kunna hjälpa dig, behöver den utrustning du behöver hjälp med tas med till träffpunkten.

Om tjänsten digital fixare

Den digitala fixaren utför enbart IT-relaterade tjänster av enklare art. Tjänsten innefattar inte felsökning eller reparationer. Den digitala fixaren utför inte heller installation av appar som kopplas till den enskildes ekonomi, såsom bank-id och swish. Personer som önskar hjälp att ladda ner betalappar, måste ha bank-id installerat och kunna slå sin identifieringskod själv, utan den digitala fixarens hjälp.

Sidan publicerad av: Äldre- och omsorgsförvaltningen
Senast uppdaterad: 1 november 2021