Begäran om skadestånd

Om du råkat ut för en skada och du anser att Tyresö kommun har orsakat skadan, kan du begära skadestånd. Du måste kunna visa att skadan uppstått på grund av oaktsamhet, vårdslöshet eller försummelse. Enbart att en skada inträffat är oftast inte tillräckligt för att kommunen ska anses skadeståndsskyldig.

Har du råkat ut för en skada ska du i första hand nyttja egna försäkringar (till exempel hem-, olycksfalls- eller fordonsförsäkring) innan du riktar ett krav mot kommunen. För den del av skadan eller kostnaden som inte täcks av dina egna försäkringar, kan du begära skadestånd.

Skadan kan till exempel handla om att du halkat omkull och brutit armen (personskada), drabbats av översvämning eller fått en skada på din bil av en gren som blåst ner (egendomsskada).

Där händelsen inträffat ska kommunen vara antingen:

  • fastighetsägare (äger aktuell mark eller byggnad)
  • ansvarig väghållare (ansvarar för gatans eller gångbanans skötsel)
  • ansvarig för verksamheten (driver till exempel skolverksamheten).

För att kommunen ska anses vara skadeståndsskyldig krävs som regel att skadan uppstått genom oaktsamhet, vårdslöshet eller annan försumlighet. Det som hänt kan till exempel anses vara en ren olyckshändelse som du får stå för själv, helt eller delvis, beroende på om du har försäkring eller inte.

Så här gör du för att begära skadestånd

  1. Anmäl felet som orsakat skadan så att vi kan åtgärda det.
    Synpunkter och felanmälan
  2. Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag (exempelvis hem-, olycksfalls- eller fordonsförsäkring).
  3. Skicka din begäran om skadestånd till kommunen. Bifoga kvitton på dina kostnader, fotografier på skadan eller annat som kan vara av betydelse för ärendet.

Blanketten finns även att hämta på Servicecenter i kommunhuset.

Vad händer sen?

När vi tagit emot din begäran om skadestånd får du en bekräftelse och din begäran skickas till kommunens försäkringsbolag, Stockholmregionens Försäkring AB (SRF). Försäkringsbolaget utreder om kommunen kan anses skadeståndsskyldig för skadan.

All kontakt kring ditt skadeärende sker med handläggaren hos försäkringsbolaget och de meddelar dig och kommunen beslutet. Hur lång tid det tar att handlägga ärendet beror på hur omfattande ärendet är.

Sidan publicerad av: Samhällsbyggnadskontoret
Senast uppdaterad: 12 november 2024