15 februari 2024

Soppluncher – en ny mötesplats för äldre i kommunen

I slutet av 2023 introducerade Tyresö kommun, tillsammans med Tyresö Väntjänst och PRO Tyresö, pensionärernas riksorganisation, soppluncher för 65-plussare som längtar efter gemenskap. Genom enkla mötesplatser där gemenskap och måltiden står i fokus är förhoppningen att möta behovet av gemenskap bland äldre.

En skål med soppa och sked bredvid

Efter en kartläggning som gjorts inom arbetet med de kommungemensamma områdena, har resultatet visat att många äldre i kommunen känner sig ensamma och att man längtar efter social kontakt. Samtidigt har PRO Tyresö drivit ett projekt för att nå de medlemmar som är mest ensamma och inte kan nås digitalt. Tyresö Väntjänst har till syfte att förhindra utanförskap och isolering och erbjuder ett komplement till kommunens stödinsatser.

Soppluncherna genomförs i samverkan mellan Tyresö kommun, PRO Tyresö och Tyresö Väntjänst vilket nu erbjuder en chans till nya bekantskaper - samtidigt som man kan njuta av underhållning och trevlig måltid till självkostnadspris.

Målet med soppluncherna är att skapa en avslappnad atmosfär där äldre kan knyta nya bekantskaper. Varje måltid blir en möjlighet att bryta isolering och öka gemenskap.

Om soppluncherna

Soppluncherna serveras på restaurang Utsikten, Bollmora allé 7. Förutom soppa ingår även bröd, dryck, kaffe/te samt kaka. En sopplunch kostar 50 kronor.

Under lunchen kan du ta del av underhållning och knyta sociala kontakter med andra besökare. Du som känner någon eller har en anhörig som behöver knyta sociala kontakter kan tipsa om möjligheten att äta en sopplunch.

Varje tillfälle har begränsat antal platser, och du måste därför anmäla dig innan. För att anmäla dig skickar du ett SMS eller ringer till samordnare Ida Jeng, tel 072-469 53 97.

Kommande soppluncher

• 22 februari, kl 13-15
  • 6 mars, kl 13-15
  • 28 mars, kl 13-15
  • 10 april, kl 13-15
  • 25 april, kl 13-15
  • 31 maj, kl 13-15

Varmt välkommen in på soppa och gemenskap!

Sidan publicerad av: Marielle Landell
Senast uppdaterad: 4 mars 2024