10 januari 2023

Prata om din ekonomi med oss – gratis rådgivning

Oroar du dig över din ekonomi? Du är inte ensam. Nästan hälften av svenskarna känner sig stressade över sin privatekonomi och en tredjedel uppger att det påverkar deras psykiska hälsa negativt. Men det finns hjälp att få.

Gert Johansson och Tobias Augustin

Januari brukar kallas årets fattigaste månad då många haft högre utgifter än vanligt i samband med jul- och nyårsfirande. I år är det dock tuffare än på väldigt länge. Hög inflation, ökade kostnader för mat, el och räntor gör att det ekonomiska utrymmet krymper.

För många är det svårt att få pengarna att räcka till alla räkningar och andra utgifter, vilket ökar känslan av stress och oro. Men genom att se över sin privatekonomi kan oron minska, liksom risken att skuldsätta sig för mycket.

Ekonomisk rådgivning - på det sätt du själv vill

Tyresö kommun erbjuder ekonomisk rådgivning som kan hjälpa dig att ta kontrollen över din ekonomi och riktar sig både till dig som hamnat i skuldfällan och till dig som känner oro över vardagens utgifter. Rådgivningen är kostnadsfri, opartisk och kan genomföras på det sätt du själv föredrar. Ring och prata över telefon eller boka ett digitalt eller fysiskt möte. Du kan vara anonym. Våra professionella rådgivare har båda lång erfarenhet av att hjälpa människor med att ta kontroll över sin ekonomi.

Så här kan det gå till:

• Du och rådgivaren gör tillsammans en enkel sammanställning av ditt ekonomiska läge.
  • Vi tar fram en bild av hur din ekonomi kan se ut i framtiden.
  • Vi går vidare med en strategi för hur du bäst möter de ekonomiska förändringar som väntar dig.

Läs mer om Tyresö kommuns budget- och skuldrådgivning, få tips på vad du kan göra själv och hitta kontaktuppgifter till Gert och Tobias via länken nedan.

Budget- och skuldrådgivning

Sidan publicerad av: Daniel Axelsson