23 augusti 2021

Etableringscentrum ­– win-win för nyanlända och arbetsgivare

Kommunens Etableringscentrum ger nyanlända Tyresöbor det stöd de behöver för att komma ut i jobb. Och samtidigt hjälper de arbetsgivare att hitta förstärkning. – De är med hela vägen, säger Chris Sundqvist Järn, vd på Nonnas Gelato.

Iman Debo, som fått arbete på Lokets förskola genom Etableringscentrum.

På Etableringscentrum rustas nyanlända Tyresöbor för arbetsmarknaden utifrån deras individuella behov, kunskaper och erfarenheter.

Sofia Runebrand

Det kan handla om allt från att lära sig hur Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan fungerar, till att skriva CV och hitta yrkesinriktad utbildning. Det kan också vara praktisk träning i telefonkontakter och arbetsintervjuer.

– Vi försöker hitta arbetsgivare, har kontakt med Arbetsförmedlingen, följer med deltagarna på rekryteringsträffar och hjälper dem att aktivt och på ett effektivt sätt söka jobb, säger Sofia Runebrand, samordnare på Etableringscentrum.

Bra förstärkning till Tyresöföretag

Nonnas Gelato tillverkar italiensk kvalitetsglass i Bollmora och Chris Sundqvist Järn har under åren anställt flera medarbetare som Etableringscentrum tipsat om:

Chris Sundqvist Järn

Chris Sundqvist Järn. Foto: Janne Danielsson.

– Jag får en fast kontaktperson på Etableringscentrum och jag kan beskriva vilka egenskaper jag söker hos medarbetare. På Etableringscentrum känner de sina deltagande nyanlända väl och förstår vilka som kan passa hos oss, säger hon, och fortsätter:

– Om jag går via Arbetsförmedlingen får jag en bunt CV som ofta är undermåliga. När jag rekryterar via Etableringscentrum får jag träffa några utvalda personer. Den jag väljer gör då oftast praktik i en till två veckor. Det går snabbt att få till, och vi vet sedan om det funkar fint för båda parter. Och om det går bra, så blir det anställning, berättar Chris Sundqvist Järn.

Stortrivs i skolköket

För Rahma Osman, 29 år från Somalia, har Etableringscentrum betytt mycket.

– När jag kom till Sverige 2015 var jag ensam och hade svårt att få kompisar. När jag fick kontakt med Etableringscentrum blev jag vän med alla andra där och kontakten med handläggarna betydde mycket. Det är svårt med språket och det finns så mycket att lära. Min kontaktperson hjälpte mig med kontakten med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, säger hon.

Och framför allt hjälpte Etableringscentrum Rahma Osman till ett jobb. I ett skolkök i Tyresö. Där jobbar hon fortfarande kvar, och i fjol kunde hon ta sina tre barn till Sverige – två söner och en dotter. Nästa år ska hon utbilda sig till köksbiträde och senare kanske till kock.

– Jag jättetrivs, är så tacksam och vill absolut stanna i Sverige, säger hon.

Olika kulturella bakgrunder en fördel

Inger Palmér, rektor på Lokets förskola i Tyresö, ser en stor fördel med olika kulturella bakgrunder, både i förskola och skola. Hon har ett bra samarbete med Etableringscentrum, uppskattar dialogen och att Etableringscentrums medarbetare också vet vilka vägar det finns för att få stöd från Arbetsförmedlingen.

Iman Debo och Inger Palmér.

På Loket arbetar idag Iman Debo, 36 år, från Syrien där hon var lärare.

­– Iman är en oerhört bra resurs för oss. Hon är intresserad av att lära sig den svenska förskolan och hennes svenska utvecklas varje dag i kontakten med kollegor, föräldrar och barn. Hon vill bli förskollärare och nu får hon en väldigt bra grund att stå på, säger Inger Palmér.

Iman Debo arbetar 60 procents arbetstid på Loket och studerar samtidigt till förskollärare på heltid. Hur går det ihop?

– Det är inte alls lätt att kombinera arbete och studier, särskilt eftersom jag är mamma till tre barn som har sin rätt till omsorg, uppmärksamhet och kärlek. Men med lite flit, tidshantering och min mans ständiga stöd och hjälp går det bra. Jag känner en konstant önskan att lära och utvecklas och inte stanna vid en viss gräns, och jag känner att tiden som en person tillbringar utan att lära sig eller utbilda sig själv är bortkastad tid utan nytta, säger Iman Debo.

Fakta Etableringscentrum

Etableringscentrum startade som ett projekt under 2018 för att effektivisera och förkorta vägen till arbete och studier för nyanlända. Projektet, som Tyresö kommun genomförde i samarbete med Arbetsförmedlingen samt Haninge och Nynäshamns kommuner avslutades i mars 2021. Då hade 161 nyanlända Tyresöbor, 80 procent av alla deltagare, fått arbete eller börjat studera. Den 1 april i år permanentades därför verksamheten som en del i kommunens enhet Centrum för arbete och integration. Etableringscentrum håller till i gamla polishuset i Tyresö centrum.

Sidan publicerad av: Josephine Uppman
Senast uppdaterad: 25 augusti 2021