Registrera och redigera föreningsuppgifter
Ni registrerar själv er förening i kommunens boknings- och bidragssystem Rbok. Där uppdaterar ni också föreningens uppgifter.
Föreningen måste ha en registrerad användare i Rbok för att kunna hyra kommunens lokaler. För att kunna boka lokaler till föreningstaxa, ha möjlighet att ansöka om föreningsbidrag och kunna delta gratis i Tyresöfestivalen behöver ni även ansöka om att bli en bidragsberättigad förening. Det gör ni också i Rbok.
Uppdatera registreringen varje år
Som befintlig förening behöver ni omregistrera er en gång per år genom att se över, uppdatera och godkänna att föreningens uppgifter stämmer. Uppdateringen krävs för att ni ska fortsätta vara bidragsberättigade.
Så här registrerar du en förening
Följ instruktionerna nedan. Behöver du hjälp? Välkommen att kontakta oss som arbetar med föreningsservice på telefonnummer 08-578 291 00 eller via e-post fritidsbokning@tyreso.se
Om er förening vill boka tider i en lokal behöver ni registrera er förening.
Så här registrerar ni er förening:
- Välj en föreningsadministratör från er förening som ska registrera er förening.
- Den personen går in på https://tyreso.rbok.se
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Logga in med ditt BankId eller Freja Id. Du blir automatiskt registrerad som privatperson-kund när du loggar in. - Registrera dina kontaktuppgifter. Klicka på ”gubben” i högra hörnet och välj ”Inställningar”. Fyll i dina kontaktuppgifter (telefonnummer och epost) och klicka på spara.
- Klicka på "gubben" i högra hörnet och välj "Ansök om att bli kund", klicka på "Ny ansökan". Fyll i formuläret och skicka in. Efter att er förening har godkänts kan du växla mellan föreningen och dig som privatperson beroende på vilken av de profilerna du vill hantera.
Om er förening vill vara bidragsberättigad, och kunna få föreningstaxa och/eller nolltaxa för barn- och ungdomsverksamhet vid hyra av lokaler, behöver ni göra en ansökan om att bli bidragsberättigad förening.
Först behöver föreningen vara registrerad i Rbok.
- Logga in på er förening och klicka på ”Ansök” i menyn till vänster. Klicka på ”Bidragsberättigad förening” och vidare på ”Ansök” knappen.
- Läs igenom villkoren som står och kontrollera att ni följer dem. Om ni följer dem så godkänn att styrelsen känner till reglerna och att ni följer dem (ändra till ja).
- Se till att alla obligatoriska uppgifter som står i listan är ifyllda på er förening. När det är klart godkänner ni att ni gjort det (ändra till ja).
- Klicka på ”Skicka in”. Om något saknas så kommer ni att få meddelande i Rbok om vilka kompletteringar som behövs göras.
När ansökan är godkänd kommer ni att vara bidragsberättigade och kunna boka till föreningstaxa och ha möjlighet att ansöka om föreningsbidrag.