09 december 2022

Ida berättar om sin tid på Tyresö gymnasiums resursskola

Ida Sjöstrand, elev på Tyresö gymnasiums NPF resursskola, berättar om sin upplevelse efter ett år.

Student juni 2022 från resursskolan, bild till artikel på Tyresö gymnasiums webb

Ida Sjöstrand, student-22 från resursskolan på Tyresö skola

Mitt liv vände totalt. Jag har fått skollust, är mindre deprimerad och alla mina svagheter har blivit mina styrkor.

Ida har bott hela livet i Tyresö. Men från sjuan blev hon deprimerad och till slut sjukskriven. Hon fick börja i en lärstudio på Kumla skola med en mindre grupp elever. Där fungerade det inte med det andra eleverna även om undervisningen passade henne och hon trivdes med lärarna. Ida gick ut nian med bara godkänt i engelska och praktiska ämnen.

- Lärarna flaggade för att det inte såg bra ut. Då hittade mamma information om en ny resursskola som skulle öppna på prov. Vi fick komma till skolan och träffa bland annat assistenterna. Det var som en intervju. Några veckor senare fick jag reda på att jag kommit in, berättar Ida.

- Innan jag började på resursskolan var det en tung period när alla elever på skolan omkring mig pratade om meritpoäng, slutbetyg och var de skulle läsa vidare. Jag undrade hur jag skulle orka gå om nian. Men när jag kom till resursskolan ändrades min inställning.

Jag upplevde ganska tidigt en riktig ”wowkänsla”, det var på första mattelektionen på Tyresö gymnasium.

Läraren Erik Lundbäck samlade in elevernas önskemål om hur de ville ha sina lektioner på små gula post-it.

– Jag kände att det var fokus på mig, på individen, att det centrala var att det skulle funka för oss som var där. Det fick mig att orka komma till skolan. Jag fick stöttning och hade till slut inställningen att även om jag bara kunde ge 10% var det bättre än inget och åkte in till skolan. Oftast presterade jag 80% väl på plats sen. Lärarna pressar inte utan ger små, små pushar.

Hur ser anpassningarna ut i resursskolan?

Vi har egna lokaler i gymnasiets byggnad så det känns verkligen som en ”safe space”. Alla får vara dem de är här. Vi har två klasser, sol och måne och två-tre rum där man kan gå undan och arbeta eller till exempel äta själv. Man kan få uppläsning av material. Lärarna och assistenterna ser om man har en dålig eller bra dag och anpassar utifrån det. Under den här tiden har jag fått kompisar och vi umgås i skolan. Lärare och assistenterna blir som en familj.

Under året som Ida var på skolan läste hon ämnena svenska, matte, religionskunskap, historia och samhällskunskap.

Hur kan en vanlig dag se ut?

- Måndagar är vad jag kallar för en enkel dag. Då startade jag klockan 08.45 med mentorstid. Karin (Kicki) Hågbäck min mentor har varit ett otroligt stöd under hela resursskolan. Tillsammans gick vi igenom veckan, tider, lektioner, prov och eventuella avvikelser. Sen var det rast. Mattelektion. Rast igen. Svenskalektion och så slutade jag klockan 11.30. Antingen åt jag lunch och stannade i lokalerna med klasskompisar till 16.00 eller så gick jag hem när jag kände för det,

- En längre dag slutade jag inte förrän klockan 15.05 och då såg dagen ut som måndag men efter lunch hade jag fler lektioner. Men alla studenter har anpassade scheman. Så det här var schemat som fungerade för mig.

– En annan fantastisk lärare är Hector Del Gaiso Gonzalez. Tack vare honom har jag läst in historia och samhälle. I början gick jag inte på lektionerna. Jag var för trött. Sen började jag göra historieläxor men inget på samhälle. Sen smög jag in på historielektionerna. Och det var så bra! Han hade en sådan passion i ämnet, lyssnar på eleverna och lyckas måla upp en levande bild av historien. Jag började gå på hans historielektioner. Sen började jag gå på hans samhällskunskapslektioner och idag har jag betyg i båda ämnena. Jag kände att han verkligen kämpade tillsammans med mig.

Med sina betyg sökte Ida och kom in på sitt förstahandsval: Berga internat, ett naturbruksgymnasium med egen gård i Västerhaninge.

Har du något medskick till hur man ska bemöta elever i liknande situation som du var i?

- Lyssna och ha tålamod! Ge barn en chans, låt dem våga komma, kväv inte deras glöd med ständiga nej. Lyssna. Lyssna. Lyssna.

Hur skulle du sammanfatta resultatet av din tid i resursskolan?

- Nu känns livet bättre. Istället för att hitta alla problem så har jag hittat glöden och utvecklat den till en eld. Barn som kämpar måste ha en plats. Resursskolan erbjuder ett ställe för NPF-elever ett säkert ställe att få utvecklas. En plats att vara sig själva.

Resursskolan är viktig!

Sidan publicerad av: Anni Lindblad
Senast uppdaterad: 21 december 2023