Omvandling vid Tegelbruket – etapp 11
Arbetet med att bygga ut kommunalt vatten och avlopp i Tegelbruket, samt förbättra vägarna och anlägga belysning i området är klart. Arbeten har gjorts i deletapper och projektet slutfördes i november 2024.
Vad händer just nu?
Vecka 46 (11–17 november)
Arbetet är klart, området är slutbesiktigat och anmärkningar är åtgärdade.
Vecka 45 (4–10 november)
Diverse finplaneringsarbeten kommer utföras över hela arbetsområdet.
Provisoriska brevlådor kommer att plockas bort på fredagen.
Då vi inte har några avstängningar som påverkar trafiken så bifogas ingen PDF.
Vecka 44 (28 oktober–3 november)
Diverse finplaneringsarbeten kommer utföras över hela arbetsområdet.
Arbeten med besiktning utförs i mitten av veckan.
Ingen karta denna vecka eftersom inga vägar är avspärrade.
Inkoppling av vatten och avlopp – frågor och svar
När kan jag börja använda kommunalt VA?
Slutbesiktning genomförs i området innan kommunen kan ta över anläggningen. Om inga stora brister upptäcks i besiktningen kan inkoppling ske efter det. Slutbesiktning är planerad till 31 oktober 2024.
För att du ska kunna använda VA-anläggningen, krävs att:
- du har anmält anslutning till det kommunala VA-nätet
- du har betalat faktura för VA-anläggningsavgiften
- du har fått vattenmätare monterad av kommunen
- kommunen har slagit på vattnet i ventil vid förbindelsepunkten.
För fastigheter med LTA (lätt trycksatt avlopp) krävs även att:
- platsen där LTA-kärlet ska grävas ned är godkänd av kommunens VA-enhet (sker i samband med VA-anmälan)
- kärl och larmutrustning ska vara installerat och el ska vara framdraget till LTA-stationen av behörig elektriker enligt instruktioner från kommunen.
Hur ansluter jag min fastighet till VA-nätet?
För att ansluta till det kommunala VA-nätet behöver du göra en anmälan till kommunen och få ett startbesked.
När får jag fakturan för VA-anläggningsavgift?
Om inga stora brister upptäcks i slutbesiktningen får du faktura för VA-anläggningsavgiften senast vid årsskiftet 2024.
Hur får jag vattenmätare monterad?
Kommunen monterar vattenmätaren men du behöver ordna en plats, skaffa mätarkonsol och beställa uppsättning. Utrymmet behöver vara frostfritt, upplyst samt klara de krav och regler som gäller för placering av vattenmätare.
När fakturan för VA-anläggningsavgiften är betald kan du beställa uppsättning av vattenmätare. Vår normala hanteringstid för montage av vattenmätare är 7–10 arbetsdagar.
Hur vet jag om min fastighet behöver LTA?
Mejla din fråga och fastighetsbeteckning till vatten@tyreso.se så hjälper vi er att ta reda på det.
Kan jag beställa LTA-stationen redan nu?
Ja, så länge VA-anmälan är gjord kan du både beställa och installera LTA-stationen.
Hur installerar jag LTA-station?
För att komma igång med en LTA-station behöver du göra följande:
- Ansöka om startbesked
- Beställa en LTA-station
- Installera LTA-stationen (gräva ner kärl och larmutrustning samt ansluta el)
- Invänta skriftligt besked från kommunen om att förbindelsepunkten är upprättad
- Betala anläggningsavgiften
- Beställ driftsättning av LTA-stationen.
Du betalar inget extra för LTA-station och larmutrustning. Normal leveranstid är cirka 2-3 veckor. Vi rekommenderar att du läser den information som finns på vår webbsida om LTA. Där hittar du även installationsmanualer.
Läs mer och följ instruktionerna för att beställa och installera LTA
Kan jag koppla in mig på förbindelsepunkten?
Ja, det får du göra med hjälp av fackman men inkopplingen måste godkännas av kommunens VA-enhet. Det är viktigt att du anmäler inkoppling till vatten@tyreso.se och får den godkänd innan du täcker över förbindelsepunkten med schaktmassor. Kommunen kontrollerar ibland genom platsbesök men oftast begär vi in bilder eller video.
Du får aldrig röra ventil i förbindelsepunkten, det är kommunens egendom. Behöver du hjälp med att slå på eller av vatten ska du kontakta VA-enheten som kan komma ut och hjälpa till med det.
Får jag gräva ned VA på tomten redan nu?
Ja, men du måste göra en VA-anmälan först.
Läs mer och följ instruktionerna för att anmäla dig till VA-nätet
Fler frågor?
Har du andra frågor om vatten och avlopp är du välkommen att skicka dem till vatten@tyreso.se.
Gatukostnad – frågor och svar
Varför ska jag betala gatukostnad?
Med stöd av plan- och bygglagen har kommunen beslutat att berörda fastighetsägare ska betala kostnader för iordningställande av gatuområdet. Kostnaderna ska fördelas mellan fastighetsägarna på ett skäligt och rättvist sätt.
Gång-och cykelbanor samt breddning av vägar för busstrafik finansieras av skattekollektivet.
Vad blir gatukostnaden?
De kostnader som ska fördelas mellan fastighetsägarna, fördelas med hjälp av andelstal. Den beslutade gatukostnaden för andelstal 1,0 är 331 061 kr (kostnadsläge december 2020). Det beloppet ska räknas upp med index som fastställs för den månad då slutbesiktning av arbetena godkänns.
Flera fastighetsägare undrar vad gatukostnaden kommer bli efter indexuppräkningen. Här presenteras hur mycket en fastighet med andelstal 1,0 skulle ha debiterats om det hade varit slutbesiktning i juli 2024. Gatukostnaden hade då blivit 435 386 kr för andelstal 1,0.
Slutbesiktning planeras till 31 oktober
Slutbesiktningen planeras utföras 31 oktober 2024. Index presenteras i mitten av månaden efter. Det innebär att slutligt besked om gatukostnaden kan lämnas tidigast i slutet av november. Fakturorna beräknas skickas ut under december 2024.
Du hittar mer information om kostnadsfördelning och andelstal i utredningen.
Gatukostnadsutredning för Tegelbruket etapp 11 (tyreso.se) Länk till annan webbplats.
Vilka indextal används i uppräkningen?
För att räkna ut kostnaden vid debiteringstillfället indexeras anläggningskostnader med entreprenadindex för vägentreprenader. Övriga kostnader justeras med konsumentprisindex (KPI).
När debiteras gatukostnaden?
Debitering av gatukostnad sker när hela gatukostnadsområdet är utbyggt och slutbesiktigat. Då skickar kommunen ut en faktura till varje fastighetsägare med 60 dagars betalningstid.
Datum för slutbesiktning planeras till 31 oktober 2024 och fakturering beräknas ske under december 2024.
Vad händer om jag inte kan betala gatukostnaden inom 60 dagar?
Det finns möjlighet att söka lån eller anstånd i samband med att gatukostnaden debiteras. För att få lån eller anstånd måste godtagbar säkerhet, så som pantbrev, finnas i fastigheten.
Du kan ansöka om ett 10-årigt kommunalt gatukostnadslån i samband med att gatukostnaden debiteras. Detta lån har rak amortering och räntan är rörlig och utgår från aktuell referensränta + 2 %.
Det finns också möjlighet att ansöka om anstånd (uppskov) med betalning av gatukostnaden. Varje anståndsansökan prövas enskilt. Om kommunen beviljar anstånd är de generella reglerna för befintliga bostadsfastigheter, att anstånd gäller till dess att något av följande sker:
- nytt bygglov beviljas
- fastigheten byter ägare
- avstyckning beviljas.
Fastighetsägaren betalar ränta varje kvartal. Räntan är rörlig och utgår från aktuell referensränta + 2 %.
Läs mer om gatukostnad, lån och anstånd
Kontakta exploateringsenheten om du har några frågor: kommun@tyreso.se
Omfattning, tidplan och påverkan för boende
Vilka arbeten ska göras i området?
Vi breddar, stärker upp och lägger ny beläggning på vägarna. Eftersom olika typer av ledningar ska läggas ned i marken i samband med vägbyggnationen, görs arbetena med vägen i flera steg och tar tid. Arbetena innebär att vi behöver spränga på fler ställen, samt ta bort träd och annan växtlighet.
Vi drar fram ledningar för kommunalt vatten och avlopp till området. Varje fastighetsägare får en servis, det vill säga en ledning som går mellan kommunens huvudledning i gatan fram till en förbindelsepunkt vid fastighetsgränsen. Ledningarna för vatten och avlopp från tomtgränsen in till fastigheten bekostar och ansvarar fastighetsägaren själv för.
Fiber och el kommer att läggas ned i marken. Varje fastighetsägare får en förbindelsepunkt för el och fiber vid sin fastighetsgräns, oftast på samma punkt som VA-servisen. Det är Vattenfall respektive Skanova som utför detta arbete.
Gatubelysning kommer att sättas upp i hela Tegelbruket. Det blir LED-belysning och stolparna kommer att vara av samma typ som finns i övriga nyss utbyggda områden i Östra Tyresö, det vill säga gatuarmaturen Stockholm.
Område, deletapper och tidplan
Hur påverkas boende?
Först görs en besiktning av byggnaderna i de berörda del-etapperna, för att se att inga skador uppkommer vid de sprängningar som behöver göras. Vi sätter även upp vibrationsmätare i området, för att se till att gränsvärdena för vibrationer inte överstigs.
Vissa vägsträckor kommer att behöva stängas av periodvis. Det kan innebära att det under en period inte går att köra hela vägen fram fastigheten. Vi kommer då att sätta upp tillfälliga parkeringsplatser i nära anslutning till arbetsområdet.
I samband med avstängningarna kommer vi tillfälligt behöva montera ner brevlådor. Boende får då en provisorisk brevlåda en bit från fastigheten.
När projektet börjar bli klart är det dags att montera tillbaka brevlådor. Detta är något varje fastighetsägare behöver ombesörja själv.
Då är det viktigt att brevlådorna placeras inom den egna fastigheten, cirka 0,5 meter innanför tomtgräns. Om de står inom kommunens vägområde är det risk att de blir förstörda vid snöröjning och kommunen kan inte ersätta brevlådor som står placerade inom vägområdet.
Begränsad framkomlighet kan leda till att avfallsbilen inte kan tömma kärlen i direkt anslutning till fastigheterna i pågående deletapp. Då ställer vi upp gemensamma avfallskärl i närheten, där boende kan lämna avfall. Tyresö kommun står för kostnaden för tömning av avfall, om de kastas i våra kärl.
Vem utför arbetet?
Utbyggnaden görs i ett partneringsamarbete mellan Tyresö kommun och JM Entreprenad. JM Entreprenad har uppdraget att planera, projektera och utföra totalt sju etapper på Östra Tyresö inklusive det fortsatta arbetet med Tyresövägen. Att ha samma entreprenör från ax till limpa, i flera projekt, ger stora fördelar då det ger högre kvalitet och sparar både tid och pengar.
Vad händer när arbetet är klart?
Från och med 24 september 2024 kommer du att kunna ansöka om bygglov för nybyggnad av bostadshus, nybyggnad av större komplementbyggnader eller påbyggnad av befintligt hus. Innan dess kan du enbart göra mindre tillbyggnader, mindre komplementbyggnader, bygglovsbefriade åtgärder eller bygga växthus på max 15 kvadratmeter.
Anslutningsavgiften för vatten och avlopp bestäms av den VA-taxa som gäller vid tillfälle för debitering, det vill säga när ledningarna är utbyggda och slutbesiktigade. Hur stor avgiften blir beror även på fastighetens storlek och antal byggnader.
I samband med eller strax efter att beskedet om upprättad förbindelsepunkt skickats till fastighetsägaren skickas även fakturan på VA-anläggningsavgiften. När anslutningsavgiften är betald går det att ansluta till VA-anläggningen.
Först när boende fått meddelande från kommunen om att en förbindelsepunkt är upprättad och anslutningsavgiften är betald går det att ansluta till VA-anläggningen. Kostnaden kommer att debiteras när gatorna är slutbesiktigade.
För att få svar på vad just din fastighet kommer att debiteras kan du mejla din fråga och fastighetsbeteckning till vatten@tyreso.se.
När gatorna har slutbesiktigats kommer utdebitering av gatukostnaderna ske enligt den gatukostnadsutredning som vunnit laga kraft för området.
Hur får man veta vad som är på gång?
Löpande information lägger vi ut på denna webbsida som har direktlänken tyreso.se/tegelbruket. Du kan välja att prenumerera på denna sida så blir du noterad via e-post varje gång en viktig uppdatering gjorts. Du startar din prenumeration genom att ange din e-postadress i ett formulär längst ned på sidan.
En anslagstavla kommer att sättas upp i korsningen Finborgsvägen/Ugglevägen. Här kommer aktuell information sättas upp.
Prenumerera på denna webbsida
Ange din e-postadress för att prenumerera på webbsidan. Då får du ett e-postmeddelande varje gång en viktig uppdatering görs.
OBS! När du anmält dig till prenumeration kommer du inom några minuter att få ett meddelande där du får ge ditt samtycke till prenumerationen. Om du inte fått detta mejl, kolla din skräp-mapp, då mejlet kan ha fastnat där alternativt mejla till kommunikation@tyreso.se för att felanmäla.