Gatukostnad
Gatukostnad är en kostnad som fastighetsägare betalar kommunen för arbetet med att anlägga nya eller förbättra vägar i ett aktuellt område. Alla som anses ha direkt nytta av att standarden på att vägen höjs är med och betalar vägen.
Tyresö kommun har valt att ta ut gatukostnader i nya villa- och flerbostadsområden, i samband med att området detaljplaneläggs och ansluts till det kommunala VA-nätet. För att veta hur mycket varje fastighetsägare ska betala görs en gatukostnadsutredning. Utredningen sammanställer bland annat vilka kostnader som uppkommer vid anläggning och hur stor nytta respektive fastighetsägare beräknas ha.
Under arbetet med detaljplanen kan berörda fastighetsägare lämna in synpunkter vid samråd och granskning. Kommunens handläggare svarar på synpunkterna i en samrådsredogörelse och ett granskningsutlåtande.
Betalning av gatukostnad
När gatorna inom området är färdigställda debiteras alla fastighetsägare gatukostnad och VA-anslutningsavgift som ska betalas senast 60 dagar efter debitering.
Fastighetsägare kan:
- betala direkt
- ansöka om kommunalt VA- och/eller gatukostnadslån
- ansöka om anstånd med gatukostnaden.
Fastighetsägare som anser att betalningsvillkoren är felaktiga kan välja att pröva frågan i mark- och miljödomstolen vid debitering.
Lån eller anstånd för gatukostnad
Ansökan om lån eller anstånd kan göras först när fakturan för gatukostnaden har skickats ut. Varje ansökan prövas enskilt.
För att få lån eller anstånd måste godtagbar säkerhet, så som pantbrev, finnas i fastigheten.
Om anstånd beviljas betalar fastighetsägaren endast räntan under den tid anståndet varar. Anstånd kan inte överlåtas. Beviljat anstånd gäller till dess att något av nedanstående inträffar:
- nytt bygglov beviljas
- fastigheten byter ägare
- avstyckning beviljas
Lån för anslutningsavgift kommunalt VA
Fastighetsägare som bor i ett så kallat omvandlingsområde där kommunen anlägger kommunalt vatten och avlopp har möjlighet att ansöka om lån för att betala anläggningsavgifterna för VA.
E-tjänst för ansökan
Vi har en e-tjänst där du från samma ställe kan göra ansökan för båda typerna av lån samt ansökan om anstånd.
E-tjänsten kräver inloggning med bank-id. Om du saknar bank-id kan du skriva ut blanketten och skicka till adress:
Tyresö kommun
Ekonomiservice
135 81 Tyresö
Inteckning i fastighet
En fastighetsägare som vill ta ut nya pantbrev i fastigheten ska göra en ansökan om inteckning.
Använd Lantmäteriets e-tjänst eller pappersblankett för att göra ansökan.
Faktura för ansökningskostnad
Du kan välja att skriva kommunen som fakturamottagare för att underlätta hanteringen hos Lantmäteriet. Om du väljer det alternativet fakturerar kommunen ansökningskostnaden till dig i efterhand. Du kan även välja att skriva dig själv som fakturamottagare och göra betalningen direkt till Lantmäteriet.
E-tjänst för ansökan om inteckning (Lantmäteriet) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Så fyller du i fakturamottagare i Lantmäteriets e-tjänst , 32.2 kB, öppnas i nytt fönster.
Inteckning i fastighet (blankett för utskrift) , 172.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Inteckning i fastighet - så fyller du i blanketten , 139.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Tegelbruket – aktuellt för gatukostnad i slutet av 2024
I området Tegelbruket pågår arbete med att bygga ut kommunalt vatten och avlopp, förbättra vägarna och anlägga belysning. Arbetet beräknas vara klart i oktober 2024. När slutbesiktningen av området är godkänd kommer kommunen skicka ut fakturor för gatukostnader.
Gatukostnadspolicy
Ramarna för hur kommunen ska hantera fördelningsområde, kostnadsunderlag och fördelningsgrund för gatukostnader finns i kommunens gatukostnadspolicy. Den anger också vad som gäller för betalning av gatukostnad.
Tyresö kommuns gatukostnadspolicy , 241 kB, öppnas i nytt fönster.