Kommunens krisberedskap
En kommun ska kunna leda verksamheter effektivt vid en kris - till exempel vid långvariga avbrott i el- eller vattenförsörjningen, oväder som leder till översvämningar eller snökaos.
Extraordinära eller allvarliga händelser kan nästan aldrig förebyggas. Det gäller därför i stället att försöka motverka händelsens fortsatta förlopp och lindra effekten av konsekvenserna, det vill säga göra sårbarheten så liten som möjligt.
Ledning vid kris
Ledning vid kris kan till stora delar genomföras med ordinarie organisation och med personalen i sina vanliga roller. I vissa avseenden måste vi dock göra en anpassning av den ordinarie organisationen till någonting som bättre svarar mot de speciella krav som ställs på kommunen vid en kris. Detta gäller framförallt funktioner som ledning, samordning, samband, information, rapportering och service. Viss förstärkning med frivilliga blir dessutom nödvändig.
Platserna för ledning vid kris är försedda med reservkraft och goda kommunikationsmöjligheter via både radio, telefoni och kommunikationssystemet Rakel.
Upplysningscentral öppnas vid behov
Kommunens Servicecenter och webbplats har en viktig roll i en krissituation eftersom det är hit många människor vänder sig för att få information.
En upplysningscentral för information via telefon till allmänheten upprättas om det krävs. Information lämnas också via lokalradion - Tyresöradion på 91,4 MHz. Det är viktigt att inga motstridiga eller felaktiga uppgifter sprids. Därför är den information som går ut från kommunen alltid godkänd av krisledningsgruppen.
Kommunen kan vid behov aktivera ett särskilt telefonnummer dit allmänheten kan ringa för information.
När numret aktiveras och upplysningscentralen bemannas kommer meddelande om detta här på webbplatsen och via Tyresöradion.
POSOM (psykiskt och socialt omhändertagande) är en del av Tyresö kommuns krisorganisation. Det övergripande målet är att genom stödinsatser förebygga psykisk ohälsa för direkt och indirekt drabbade. POSOMs samverkan sker dels inom kommunens verksamheter, dels med externa parter som exempelvis Svenska kyrkan, regionen, polisen, räddningstjänsten och frivilligorganisationerna.
Förutsättningar för att aktivera POSOM
- POSOM aktiveras vid större olyckshändelser och katastrofer som påverkar personer som bor eller vistas i kommunen och där samhällets resurser inte räcker till eller behöver omfördelas.
- POSOM tillgodoser allmänhetens behov av stöd. Anställdas eller brukares behov av stöd ges av respektive förvaltning.
- POSOM är främst en resurs vid fredstida katastrofer, men ska ha motsvarande uppgifter i händelse av beredskaps- eller krigstillstånd.
Aktivering av POSOM
Beslut om behov att kalla in POSOM fattas av chefen för arbetsmarknads- och socialförvaltningen som också är ordförande i POSOM.
Krishanteringssystemet i Sverige
Vill du bli mer bekant med grundläggande begrepp och få baskunskaper i området krisberedskap? På Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps webbplats kan du läsa mer.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB Länk till annan webbplats.