Påminnelse, inkassokrav och betalningsföreläggande

Här hittar du mer information om påminnelser, inkassokrav och betalningsförelägganden på fakturor som kommunen skickar.

Fakturor

Tycker du ofta att du inte fått originalfakturan? Att påminnelsen eller kravet är det första du ser? På nedan länk kan du få mer information om de olika sätt kommunen kan skicka din faktura på samt information om autogiro.

Påminnelse

Från 2021-09-01 byter vi tjänsteleverantör för hanteringen av påminnelser och krav. Det innebär att dina påminnelser från september månad kommer att komma från Visma Financial Solutions, eller Visma Collectors som de också kallas, istället för direkt från kommunen. Påminnelsen skickas fortfarande vanligtvis 5-7 dagar efter förfallodagen. Skillnaden blir att avgifter och ränta ska betalas direkt till Visma istället för att dessa påförs på din nästa faktura. Du ska också i första hand ta kontakt direkt med Vismas support om du har frågor om din påminnelse. Kontaktuppgifter hittar du längre ner på denna sida.

Kommunen skickar påminnelser på alla förfallna fakturor en gång i månaden. Påminnelserna skickas vanligtvis 5-7 dagar efter förfallodag. I det fall kommunen behöver skicka en påminnelse till dig debiteras du 60 kr för detta. Kommunen tar även ut dröjsmålsränta på för sent betalade fakturor.

Inkassokrav

Från 2021-09-01 byter vi tjänsteleverantör för hanteringen av påminnelser och krav. Det innebär att dina inkassokrav från september månad kommer att komma från Visma Financial Solutions, eller Visma Collectors som de också kallas, och inte från Intrum. Inkassokostnaden på 180 kr tillkommer fortfarande vid inkassokrav och ska betalas direkt till Visma. Har du frågor gällande ditt krav ska du vända dig till Visma.

Har du fått ett krav från Intrum även efter den 1 september 2021 är det inga konstigheter. Vi kommer inte att flytta över befintliga ärenden från Intrum till Visma. Du kan därmed få ett krav från Intrum på en skuld som ligger under långtidsbevakning. Dina avbetalningsplaner hos Intrum fortlöper även dom som vanligt.

Inkassokrav skickas vanligtvis 20 till 25 dagar efter påminnelsen varje månad. Inkassokraven skickas med automatik från Visma efter ett visst antal dagar om du inte betalat din påminnelse. När du får ett inkassokrav tillkommer en kostnad på 180 kr.

Kontaktuppgifter till Visma

Telefonnummer: 0771-232 402
E-post: kontakt.vfs.se@visma.com
Inloggning till "Mina sidor" hos Visma Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontaktuppgifter till Intrum

Telefonnummer: 08-616 76 66
Inloggning till "Mina sidor" på Intrum Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Betalningsföreläggande

Om du fått ett betalningsföreläggande från Kronofogdemyndigheten (KFM) ska du i första hand höra av dig direkt till KFM och i andra hand höra av dig till Intrum eller Visma, se kontaktuppgifter ovan. Alla betalningsförelägganden skickas på uppdrag av Intrum eller Visma efter att inkassokrav skickats ut. När du får ett betalningsföreläggande från KFM tillkommer en kostnad på 300 kr.

Bra att veta är att du inte omgående får en betalningsanmärkning. Betalar du skulden inom den tid som står på första brevet du får från KFM får du ingen betalningsanmärkning.

På KFM:s hemsida kan du få mer information. Länk till annan webbplats.

Sidan publicerad av: ekonomi@tyreso.se
Senast uppdaterad: 27 augusti 2021