Påminnelse, inkassokrav och betalningsföreläggande

Här hittar du mer information om påminnelser, inkassokrav och betalningsförelägganden på fakturor som kommunen skickar.

Fakturor

Tycker du ofta att du inte fått originalfakturan? Att påminnelsen eller kravet är det första du ser? På nedan länk kan du få mer information om de olika sätt kommunen kan skicka din faktura på samt information om autogiro.

Påminnelse

Kommunen skickar påminnelser på alla förfallna fakturor en gång i månaden. Påminnelserna skickas vanligtvis 5-7 dagar efter förfallodag. I det fall kommunen behöver skicka en påminnelse till dig debiteras du 60 kr för detta. Påminnelseavgiften debiteras på din nästa faktura. Kommunen tar även ut dröjsmålsränta på för sent betalade fakturor.

Inkassokrav

Inkassokrav skickas vanligtvis mellan den 20 och 25 i varje månad. Då skickar vi en fil till Intrum med uppdrag för inkassokrav och Intrum skickar därefter ut kravet till dig. Har du fått ett inkassokrav från Intrum är det också till de du får höra av dig. När du får ett inkassokrav tillkommer en kostnad på 180 kr.

Kontaktuppgifter till Intrum

Telefonnummer: 08-616 76 66
Inloggning till "Mina sidor" på Intrumlänk till annan webbplats

Betalningsföreläggande

Om du fått ett betalningsföreläggande från Kronofogdemyndigheten (KFM) ska du i första hand höra av dig direkt till KFM och i andra hand höra av dig till Intrum, se kontaktuppgifter ovan. Alla betalningsförelägganden skickas på uppdrag av Intrum efter att inkassokrav skickats ut. När du får ett betalningsföreläggande från KFM tillkommer en kostnad på 300 kr.

Bra att veta är att du inte omgående får en betalningsanmärkning. Betalar du skulden inom den tid som står på första brevet du får från KFM får du ingen betalningsanmärkning.

På KFM:s hemsida kan du få mer information.länk till annan webbplats

Sidan publicerad av: ekonomi@tyreso.se
Senast uppdaterad: 28 februari 2019
Upp