E-inköp i hemtjänsten – frågor och svar

Här hittar du svar på vanliga frågor om e-inköp inom hemtjänsten.

Om du är hemtjänsttagare och har frågor som du inte hittar svar på här, ska du kontakta din hemtjänstutförare.

Varför ska hemtjänsten handla på internet i stället för i butik?

Att gå och handla mat- och dagligvaror i butik tar mycket tid för hemtjänstens personal. Det är tungt att bära hem matkassar, och långa köer i butiken kan leda till stress. Att i stället handla via internet innebär en bättre arbetsmiljö för personalen. Det blir mindre risk för arbetsskador, och mindre stress.

Vilka är fördelarna med att beställa mat på internet?

För dig som hemtjänsttagare ökar tryggheten i och med att inga kontanter eller kontokort behöver lämnas ut och hanteras när veckans matinköp ska göras. Att få hjälp med beställning av matvarorna kan vara en trevlig och social stund tillsammans med personalen. Med hjälp av personalen får du insyn i vilka varor som finns, och du kan själv välja i utbudet.

Måste jag beställa mat via Mathem?

Ja. Mathem är den leverantör som Tyresö kommun har upphandlat och tecknat avtal med.

Blir det dyrare att beställa mat via internet?

Du betalar endast för de varor du beställer. Tyresö kommun står för kostnaderna för leverans och den service som utförs av Mathem.

Varför får inte någon anhörig göra beställningen?

Hemtjänstens inköp via Mathems hemsida är en tjänst som Tyresö kommun har upphandlat. För att minska risken att tjänsten missbrukas, så får inte inloggningsuppgifterna lämnas ut till utomstående. Det är bara hemtjänstpersonalen som får beställa via ditt konto hos Mathem.

När levereras mina varor?

Varorna levereras på tisdagar och torsdagar. Leveranstid bestäms i samband med att beställningen görs.

Bilder på hur Mathems bilar ser ut, och hur chaufförerna som levererar är klädda.

Bilderna visar hur Mathems bilar ser ut, och hur chaufförerna som levererar är klädda.

Hur vet jag att det är Mathem som kommer med leveransen?

Chauffören som kommer med matkassen har särskilda kläder som det står Mathem på, och bilen är märkt "Mathem".

Chauffören kan även visa sin legitimation. Mathem strävar efter att det ska vara samma chaufför som kommer varje vecka. Du ska aldrig lämna några pengar eller kontokort till chauffören.

Vad händer om jag inte kan ta emot matleveransen?

Om du inte är hemma, eller om du inte kan öppna dörren när din matkasse levereras, kan Mathems chaufför i undantagsfall lämna matkassen i hemtjänstens lokaler. Personal tar med matkassen till dig vid nästa besök.

Hur gör jag om det är något fel på matleveransen?

Om du har fått fel varor eller om det är något fel på varorna ska du i första hand kontakta Mathems kundtjänst på 020-15 10 10. Du kan ringa mellan klockan 07.00 och 23.00 på vardagar. Mathem ansvarar för att fel och reklamationer åtgärdas så fort som möjligt. Antingen levererar de en ny vara (i samråd med dig eller hemtjänsten) eller så görs det ett avdrag på ditt köp. Om ersättningsvaran är dyrare står Mathem för mellanskillnaden. I andra hand kan du vända dig till hemtjänstpersonalen.

Hur gör jag för att avboka eller ändra min beställning?

Du kan avbeställa eller ändra din beställning om du gör det före
klockan 13.00 dagen före leverans. Om du avbokar senare så kommer du ändå att faktureras för beställningen.

Hur betalar jag?

Du får hem en faktura från Mathem med posten varje månad. Du kan också anmäla autogiro för smidigare betalning.

Läs mer om e-inköp inom hemtjänsten

Sidan publicerad av: Äldre- och omsorgsförvaltningen
Senast uppdaterad: 17 april 2024