E-inköp i hemtjänsten

Från mitten av mars 2022 får ett 60-tal hemtjänsttagare i Tyresö börja beställa sina mat- och dagligvaror via internet. Hemtjänstpersonalen hjälper till med beställningen och matvarorna levereras hem till dörren av Mathem, som är den leverantör som kommunen har upphandlat.

Till en början gäller den nya rutinen för inköp hemtjänsttagare som bor i något av hemtjänstområdena Trollbäcken och Björkbacken, och har kommunal hemtjänst eller den privata utföraren Noga Omsorg som hemtjänstutförare.

Under hösten kommer införandet av e-inköp fortsätta för att slutligen omfatta alla hemtjänsttagare och utförare i Tyresö kommun.

Äldre man och ung kvinna med surfplatta

Beställningen av matvaror görs på en surfplatta som hemtjänstpersonalen har med sig. Foto: Scandinav.

Butiksinköp ersätts av digitala inköp

Det är hemtjänsttagare som får hjälp av hemtjänstpersonal med inköp av matvaror, och som själva kan öppna dörren som kommer att använda sig av e-inköp.

E-inköp ersätter den nuvarande rutinen för inköp (när hemtjänstpersonalen får en inköpslista, går till närmaste butik och handlar och tar hem matkassar till hemtjänsttagaren). I stället beställer personal och hemtjänsttagare varorna tillsammans. Beställningen görs på en surfplatta som hemtjänstpersonalen har med sig.

Varför ska hemtjänsten börja handla på internet?

Att gå och handla mat- och dagligvaror i butik tar mycket tid för hemtjänstens personal. Det är tungt att bära hem matkassar, och långa köer i butiken kan leda till stress. Att i stället handla via internet förväntas leda till en bättre arbetsmiljö för personalen. Det blir mindre risk för arbetsskador, och mindre stress.

Tryggheten ökar för både hemtjänsttagare och personal, i och med att inga kontanter eller kontokort behöver lämnas ut och hanteras vid inköpet.

Respektive utförare ansvarar

Det är respektive utförare (i den första etappen alltså kommunal hemtjänst och Noga Omsorg) som ansvarar för hemtjänsttagarens konto och inloggningsuppgifter hos Mathem.

Hemtjänstpersonalen har fått utbildning i hur man beställer digitalt och de har tillgång till inloggningsuppgifterna som behövs vid beställningen. Inloggningsuppgifter lämnas inte ut till utomstående.

Leverans en gång i veckan

Leveransen från Mathem sker en bestämd dag i veckan. Chauffören hjälper till att packa upp kyl- och frysvaror om så är bestämt. Skafferivaror packas upp av kunden själv, eller så gör hemtjänstpersonalen det vid nästa besök.

Frågor och svar om e-inköp

Läs mer om e-inköp – svar på vanliga frågor

Kontakt

Är du hemtjänsttagare och har frågor om ditt biståndsbeslut? Kontakta din biståndshandläggare på telefon 08-578 291 00.

Vill du veta mer om hur det går till att handla på internet? Kontakta din hemtjänstutförare.

Läs mer om hemtjänsten i Tyresö

Sidan publicerad av: Äldre- och omsorgsförvaltningen
Senast uppdaterad: 8 mars 2022