E-inköp i hemtjänsten

I april 2024 kommer insatsen av inköp att förändras. Du kommer då att få börja beställa dina mat- och dagligvaror via internet. Hemtjänstpersonalen hjälper till med beställningen och matvarorna levereras hem till dörren av Mathem, som är den leverantör som kommunen har upphandlat.

Den nya rutinen för inköp kommer starta efter att du fått ett samtal från din biståndshandläggare. Samtalen kommer äga rum i april 2024.

Äldre man och ung kvinna med surfplatta

Beställningen av matvaror görs på en surfplatta som hemtjänstpersonalen har med sig. Foto: Scandinav.

Butiksinköp ersätts av digitala inköp

E-inköp ersätter den nuvarande rutinen för inköp (när hemtjänstpersonalen får en inköpslista, går till närmaste butik och handlar och tar hem matkassar till hemtjänsttagaren). I stället beställer personal och hemtjänsttagare varorna tillsammans. Beställningen görs på en surfplatta som hemtjänstpersonalen har med sig.

Varför ska hemtjänsten börja handla på internet?

Att gå och handla mat- och dagligvaror i butik tar mycket tid för hemtjänstens personal. Det är tungt att bära hem matkassar, och långa köer i butiken kan leda till stress. Att i stället handla via internet förväntas leda till en bättre arbetsmiljö för personalen. Det blir mindre risk för arbetsskador, och mindre stress.

Tryggheten ökar för både hemtjänsttagare och personal, i och med att inga kontanter eller kontokort behöver lämnas ut och hanteras vid inköpet.

Beställning

Du kommer tillsammans med din hemtjänstpersonal att beställa mat- och dagligvaror via leverantören Mathems hemsida i stället för att personalen går och handlar i butik och bär hem dina matkassar.

Hemtjänstpersonalen ansvarar för de inloggningsuppgifter som behövs för att kunna beställa. Beställningen gör ni tillsammans på en surfplatta som hemtjänstpersonalen har med sig hem till dig. På Mathems hemsida kan du se vilket utbud som finns. Du kan handla så mycket du vill. Beställningen behöver skickas senast klockan 13.00 dagen innan leverans.

Leverans

När hemtjänstpersonalen har skickat beställningen plockar Mathem ihop varorna och kör hem dem till din dörr. Leveransdag väljs i samband med beställning. Chauffören hjälper till att packa upp kyl- och frysvaror om du och din hemtjänstutförare har bestämt det. Skafferivaror packar du själv upp, eller så gör hemtjänstpersonalen det vid nästa besök. För dig som inte kan öppna dörren själv så hjälper hemtjänsten till att möta upp leverantören och levererar hem varorna till dig.

Betalningen för dina matvaror sker via faktura och det går även bra via Autogiro genom att fylla i en blankett för Autogiromedgivande.

Frågor och svar om e-inköp

Läs mer om e-inköp – svar på vanliga frågor

Kontakt

Är du hemtjänsttagare och har frågor om ditt biståndsbeslut? Kontakta din biståndshandläggare på telefon 08-578 291 00.

Vill du veta mer om hur det går till att handla på internet? Kontakta din hemtjänstutförare.

Läs mer om hemtjänsten i Tyresö

Sidan publicerad av: Äldre- och omsorgsförvaltningen
Senast uppdaterad: 17 april 2024