Söndagen den 13 september 2026 är det allmänna val till riksdag, regionfullmäktige och kommunfullmäktige. På den här sidan samlar vi information om valet: när, hur och var du kan rösta, och annat som är viktigt att känna till.
Röstkort
Du får ditt röstkort till riksdagsvalet, regionvalet och kommunvalet senast den 26 augusti 2026. Om du har en digital brevlåda skickas det dit, annars får du röstkortet med posten.
På röstkortet ser du i vilka val du har rätt att rösta och vilken vallokal du kan rösta i på valdagen den 13 september.
Du behöver inte ha med dig röstkortet när du röstar. Du behöver bara visa legitimation.
Från onsdagen den 26 augusti fram till och med valdagen den 13 september kan du förtidsrösta. I Tyresö finns fem lokaler för förtidsröstning: Servicecenter i kommunhuset, G60 i Granängsringen och våra tre bibliotek.
Rösta i din vallokal klockan 8.00–20.00. På valdagen söndagen den 13 september kan du inte rösta i vilken lokal som helst. Vilken lokal du ska rösta i står på ditt röstkort. Röstkortet kommer till din digitala brevlåda. Om du inte har en digital brevlåda skickas röstkortet med posten.
Förtidsrösta i Servicecenter klockan 08.00–20.00. Om du inte kan ta dig till din vallokal på valdagen kan du förtidsrösta även denna dag i Servicecenter i kommunhuset klockan 8.00–20.00. OBS! Övriga förtidsröstningslokaler är stängda på valdagen.
Vallokaler på valdagen den 13 september
På ditt röstkort kommer du att se vilken vallokal du ska rösta i på valdagen.
Här finns en lista med alla Tyresös vallokaler, och även en digital karta:
Kommunen ansvarar för det mesta av den samhällsservice som finns där vi bor. Bland de viktigaste uppgifterna är förskola och skola, socialtjänst och äldreomsorg. Vissa verksamheter är kommunerna skyldiga att ha enligt lag. Andra verksamheter är frivilliga och beslutas av lokala politiker.
Det här är kommunen skyldig att erbjuda:
Förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg
Förskoleklass, grundskola, gymnasieskola och särskola
Kommunal vuxenutbildning
Svenska för invandrare
Socialtjänst, inklusive individ- och familjeomsorg
Omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning
Hälso- och viss sjukvård i särskilt boende
Stadsplanering och byggfrågor
Hälso- och miljöskydd
Renhållning och avfallshantering
Räddningstjänst
Vatten och avlopp
Bibliotek
Krisberedskap
Bostadsförsörjning
Exempel på verksamheter som är frivilliga för kommunen att erbjuda:
Valmyndigheten har en webbplats med allt om det svenska valsystemet och hur det går till att rösta. Det finns också lättläst information, filmer och svar på vanliga frågor.
Utbildning för alla som ska jobba under valet i Tyresö
Utbildning är obligatorisk för alla som ska arbeta i förtidsröstningen, i vallokal på valdagen eller vara reserv till att arbeta i vallokal på valdagen.
Söndagen den 13 september 2026 är det val i Sverige. Du kan rösta till:
Riksdagen
Regionen
Kommunfullmäktige.
Röstkort
Du får ett röstkort senast 26 augusti. Om du har en digital brevlåda får du röstkortet där. Annars kommer det med vanlig post. På röstkortet står det vilken vallokal du ska gå till på valdagen.
När du ska rösta
Ta med dig ditt identitetskort. Om du inte har något identitetskort kan någon du känner följa med dig. Den personen måste visa sitt identitetskort.
Förtidsrösta före valdagen
Du kan förtidsrösta mellan 26 augusti och 12 september.
Rösta i din vallokal på valdagen mellan klockan 8 och 20. Adressen till din vallokal står på ditt röstkort. Alla vallokaler är anpassade för personer med olika behov.
Du kan få hjälp i vallokalen. Röstmottagarna kan till exempel hjälpa dig att lägga valsedeln i kuvertet. Röstmottagarna får inte berätta hur du har röstat.
Du kan få hjälp att rösta
Kan du inte ta dig till en vallokal? Då kan du få hjälp.