Leverantörsfakturor

Här kan du som är leverantör läsa om hur du gör för att komma igång med e-fakturor till Tyresö kommun.

Alla fakturor till Tyresö kommun hanteras centralt. Det är därför viktigt att fakturorna innehåller beställarens namn och beställarkod (referens) för att vi ska kunna handlägga fakturan snabbt till förvaltningarna och ni få betalt i tid.

De som är certifierade beställare för kommunen vet vilka uppgifter ni som leverantör behöver. Känner de inte till dessa uppgifter så har de inte heller behörighet att beställa varor och tjänster för kommunens räkning.

Vi tar helst emot leverantörsfakturor elektroniskt. Vi samarbetar med ReadSofts fakturaväxel och tar emot elektroniska fakturor i ett standardiserat filformat, till exempel svefakturor.

Elektroniska fakturor

Tyresö kommuns e-fakturaadress:
Organisationsnummer 212000-0092

Vad ska fakturan innehålla?

För att säkerställa problemfri hantering ska fakturor till Tyresö kommun innehålla följande:

  • Fakturadatum och förfallodatum
  • Fakturanummer
  • Beställarkod samt beställare
  • Mottagaren av fakturan hos kommunen
  • Faktureringsadress
  • Leveransadress (adressen till godsmottagaren)
  • Leveransdatum alternativ leveransperiod
  • Leverantörens namn
  • Leverantörens adress
  • Bankgiro eller plusgiro
  • Valuta
  • Totalt fakturerat belopp
  • Momsbelopp i SEK (om svensk leverantör)
  • Organisationsnummer och VAT-registeringsnummer
  • F-skattsedel
  • Specifikation av varor och tjänster som levererats.

Hur kommer jag igång med e-faktura?

Om du saknar lösning för e-fakturor kontakta Kofax kundtjänst på e-post support@fakturaportalen.se.

Om du skickar via en operatör, kontakta dem så hjälper de dig att komma igång. Olika operatörer har olika rutiner och olika avtal med sina kunder. Om du har frågor, kontakta din operatör.

För att komma igång med att skicka e-faktura acceptera den inbjudan som du får av Tyresö kommun, anvisningar finns i brevet.

Pdf-fakturor

Om ni inte just nu kan komma igång med e-faktura så tar vi till och med 31 mars 2019 emot pdf-fakturor. Skicka pdf-fakturan via e-post till: efakt@tyreso.se. Endast en faktura per e-post.

Pappersfakturor

Till och med 31 mars 2019 tar vi i undantagsfall emot pappersfakturor och skannar in centralt i kommunen. Pappersfakturor skickas till nedanstående adress. Observera att endast fakturor som är skickade till denna adress kommer att hanteras:

Tyresö kommun
Box 310
135 29 Tyresö

För att fakturan ska kunna hanteras rationellt via skanning ska beställarkod (referens) och mottagarens namn finnas på fakturan

Vid eventuell räntefakturering ska fakturanummer för ursprungsfakturan finnas.

Söka bland betalda leverantörsfakturor

Här kan du söka fram information om vilka leverantörsfakturor som kommunen betalar. Själva fakturabilden är inte med, men data om dem. Innehållet är beskrivet enligt nedan och det finns en excelfil för varje månad.

Innehållet i filen består av:

Kolumn A – Fakturanummer
Kolumn B – Fakturabelopp, inklusive moms
Kolumn C – Betalningsdatum
Kolumn D – Bokföringsdatum
Kolumn E – Verifikationsnummer
Kolumn F – Leverantörsnamn
Kolumn G – Fakturadatum
Kolumn H – Kontonummer, bankgiro eller plusgiro, var fakturan är betald
Kolumn I – Momsbelopp

Leverantörsfakturor 2017 Januari
Leverantörsfakturor 2017 Februari
Leverantörsfakturor 2017 Mars
Leverantörsfakturor 2017 April
Leverantörsfakturor 2017 Maj
Leverantörsfakturor 2017 Juni
Leverantörsfakturor 2017 Juli
Leverantörsfakturor 2017 Augusti
Leverantörsfakturor 2017 September
Leverantörsfakturor 2017 Oktober

Har du frågor om fakturering?

Här kan du fråga oss om leverantörsfakturor till Tyresö kommunlänk till annan webbplats

Sidan publicerad av: webmaster@tyreso.se
Senast uppdaterad: 26 april 2018
Upp