Här hittar du information om alla sätt att skicka fakturor till kommunen på. I första hand ska fakturor till kommunen skickas elektroniskt. Från och med första april 2019 måste alla företag skicka fakturor elektroniskt till offentlig sektor enligt en ny lag.
Läs mer om lagen om elektroniska fakturor till offentlig sektor
Alla fakturor till Tyresö kommun hanteras centralt. Det är därför viktigt att fakturorna innehåller beställarens namn och beställarkod (referens) för att vi ska kunna handlägga fakturan snabbt till förvaltningarna och ni få betalt i tid.
De som är certifierade beställare för kommunen vet vilka uppgifter ni som leverantör behöver. Känner de inte till dessa uppgifter så har de inte heller behörighet att beställa varor och tjänster för kommunens räkning.
Som avtalad leverantör till kommunen kan du ansluta dig till vårt inköpssystem.
Mer information om e-handel och hur du ansluter dig
Genom att skicka elektroniska fakturor till Tyresö kommun gör du fakturahanteringen mer effektiv samt hjälper oss och er att värna om miljön. Du säkerställer även leveransen av fakturan.
Kan du redan skicka e-faktura? Då är det bara att börja! Vi använder oss av VAN-operatören Kofax (Fakturaportalen) och har GLN 7381020380000 samt e-fakturaadress 2120000092.
Vi är även anslutna till Peppol och har peppol:id 0007:2120000092.
Läs mer om hur du ansluter dig till Peppol
Om du inte skickar e-faktura idag är det bra att börja med att värdera hur många fakturor du skickar till kommunen.
Den som beställer en vara eller tjänst är ansvarig för att uppge sin beställarkod. Denna beställarkod måste anges som referens tillsammans med fakturamottagarens namn på fakturan. Saknas en giltig referens riskerar betalningen att bli försenad.
I de fall en rekvisition har använts eller beställningen är gjord via kommunens inköpssystem behöver ingen beställarkod anges, då räknas istället ordernumret som referens. Viktigt är att detta anges i fältet för ordernummer. Tyresö kommuns ordernummer består av bokstäverna TK följt av 9 siffror, exempelvis TK123456789.
Nedan listas all information som måste finnas med på fakturan:
Till och med 31 mars 2019 tar vi emot PDF-fakturor. Skicka PDF-fakturan via e-post till efakt@tyreso.se. Endast en PDF-faktura per e-post.
Till och med 31 mars 2019 tar vi i undantagsfall emot pappersfakturor och skannar in centralt i kommunen. Pappersfakturor skickas till nedanstående adress. Observera att endast fakturor som är skickade till denna adress kommer att hanteras:
Tyresö kommun
Box 310
135 29 Tyresö
För att fakturan ska kunna hanteras via skanning ska beställarkod (referens) och mottagarens namn finnas på fakturan.
Från och med 1 april 2019 är det endast myndigheter som har rätt att skicka pappersfakturor.
Vid eventuell räntefakturering ska fakturanummer för ursprungsfakturan finnas.