Vanliga frågor och svar om e-tjänster för byggärenden
Problem vid inloggning
- När du loggar in ska du klicka på knappen "logga in" längst ner på e-tjänstens startsida.
- Kontrollera att du är i rätt e-tjänst, vi har flera olika e-tjänster. Här kan du läsa mer om vad du gör i de olika e-tjänsterna: E-tjänster för byggärenden
Öppnas i nytt fönster.
- Byt till en annan webbläsare.
- Rensa webbhistoriken (cache) i din webbläsare.
- Logga in med dator istället för mobiltelefon.
Fråga: Jag är inloggad men kan inte se ärendet eller alla handlingar.
- När du loggar in ska du klicka på knappen "logga in" längst ner på e-tjänstens startsida.
- Kontrollera att du är i rätt e-tjänst, vi har flera olika e-tjänster. Här kan du läsa mer om vad du gör i de olika e-tjänsterna: E-tjänster för byggärenden
Öppnas i nytt fönster.
- Om du får meddelandet ”Det finns inga ärenden kopplade till ditt personnummer”, kontrollera att du är i rätt e-tjänst.
- Vi har flera olika e-tjänster, här kan du läsa mer om vad du gör i de olika e-tjänsterna: E-tjänster för byggärenden
Öppnas i nytt fönster..
- Om du ska lämna synpunkter om din grannes ansökan har du begränsad tid på dig. Om datumet som står i brevet har passerat kan du inte längre logga in i e-tjänsten.
- När du svarat på grannhörandet kan du inte längre komma åt handlingarna eller lämna svar i e-tjänsten. Om du i efterhand vill ändra ditt inskickade svar finns information inne i e-tjänsten Lämna svar vid grannhörande hur du gör.
Lämna svar vid grannhörande Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Du loggar in i alla våra e-tjänster med bank-id. För att du ska kunna göra det behöver ditt personnummer vara kopplat till ärendet.
- När du loggar in med bank-id säkerställer vi att rätt person får åtkomst till ärendet.
Problem med att skicka in handlingar
- Stora bilder och dokument kan vara tunga att ladda upp. Om filerna är större än den tillåtna maxstorleken får du ett meddelande om att filerna är för stora. Då behöver du minska filstorleken, till exempel genom att spara filen i ett annat format.
- När du kompletterar, ladda upp filen och välj typ av handling i rullistan under varje handling, annars kan du inte gå vidare. Använd den handlingstyp som bäst beskriver det du skickar in.
- Välj istället att ladda upp varje handling för sig.
- Du kan ladda upp flera handlingar av samma typ i ett filuppladdningsfält, till exempel flera fasadritningar.
- Ladda bara upp handlingen en gång. Välj den handlingstyp som passar bäst.
Söka flera åtgärder i samma ärende
- Du kan inte söka bygglov, rivningslov eller marklov och samtidigt skicka in en anmälan om Attefallsåtgärd.
Om du till exempel vill göra markförändringar i samband med byggnationen av din attefallsåtgärd behöver du skicka in två olika ärenden till oss: en ansökan om marklov och en anmälan om attefallsåtgärd.
Göra ansökan som ombud
- När du får frågan om du ansöker som privatperson eller företag väljer du alternativet ombud för privatperson.
- Du behöver skicka in en fullmakt från personen du är ombud för.
- Du som är ombud får information om det som händer i ärendet.
Servicecenter
Besöksadress
Marknadsgränd 2
Tyresö Centrum
Du når oss via gångbron som börjar vid hissen ovanför rulltrapporna.
Allmän handling
All kommunikation med kommunen blir allmän handling och kan komma att lämnas ut.
Servicecenters öppettider, besök och telefon:
Måndag-torsdag: 08.00-17.00
Fredag: 08.00-15.00