Solceller och solfångare

Solfångare, solceller och solpaneler tar emot solstrålar och omvandlar dessa till värme eller elektricitet. Att sätta upp solceller kan kräva bygglov eller anmälan.

Solpaneler på radhus och parkerad bil

Solfångare eller solcellspaneler som monteras utanpå en byggnads fasad eller tak är i vissa fall bygglovsbefriade även om de medför att byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas.

Behövs bygglov eller inte?

Du behöver inte bygglov om:

För solceller och solfångare finns det undantag från bygglovsplikten när vissa kriterier uppfylls. Undantaget från krav på bygglov gäller både för en- och tvåbostadshus och för andra typer av byggnader. Följande kriterier ska vara uppfyllda:

  • De ska monteras utanpå en byggnads fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial.
  • De ska följa byggnadens form.
  • De får inte monteras på byggnader eller inom bebyggelseområden som är särskilt värdefulla.
  • De får inte monteras inom eller i anslutning till områden som är av riksintresse för totalförsvaret.
  • Solenergianläggningen får inte kräva bygglov enligt den detaljplan som gäller för området.

Det finns också andra undantag för lovplikten för solceller, i följande fall behöver du inte ansöka om bygglov:

  • Om åtgärden ska monteras på en byggnad som ligger utanför detaljplanerat område och det inte finns områdesbestämmelser där det står att bygglov krävs.
  • Om det är en fristående åtgärd på marken och anläggningen inte är så stor att den kan ses som en egen byggnad.

Du behöver bygglov om:

  • kriterierna ovan inte är uppfyllda.
  • byggnaden eller området bedöms som särskilt värdefullt ur historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt.

Detta ser du om din fastighet är markerad med bestämmelserna q, Q, k, K i den detaljplan som gäller för din fastighet. Om du är osäker på din byggnads kulturhistoriska status, hör av dig till Servicecenter så kan du få hjälp.

Du behöver göra en anmälan om:

  • åtgärden påverkar byggnadens bärande konstruktion.
  • åtgärden påverkar brandskyddet i byggnaden.

Vad kostar det?

Kostnaden för en bygglovsansökan om solceller eller solfångare är 5 520 kr. Avgiften gäller per byggnad.

Avgiften avser planenliga åtgärder.

Förbered din ansökan

Vad står i detaljplanen?

I den detaljplan som gäller för området där du vill bygga står vad du får göra. Till exempel anger detaljplanen storlek på byggnader, antal våningar eller hur nära tomtgränsen du får bygga.

Du hittar detaljplanen för din fastighet i kommunens webbkarta. Gör så här:

  1. Öppna kommunens webbkarta.
  2. Gå till vänstermenyn och klicka på ”planer och bestämmelser” och klicka sedan på ”gällande detaljplaner”.
  3. Sök adress eller fastighetsbeteckning i sökrutan till höger i kartvyn.
  4. Klicka på fastigheten som markerats i kartvyn för att få upp en informationsruta med länkar till detaljplanritning och webbsida om detaljplan.

Webbkartan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hjälp att tolka detaljplanekartan , 542.8 kB, öppnas i nytt fönster.

Finns det strandskydd?

Om ditt hus ligger nära vattnet, kan det innebära att du inte får bygga på grund av strandskydd. Kontakta kommunens servicecenter för att få reda om din fastighet omfattas av strandskydd.

Servicecenter
08-578 291 00
servicecenter@tyreso.se

Läs mer om strandskydd

Vi rekommenderar alltid att grannar pratar med varandra inför planerade byggprojekt, oavsett om de kräver bygglov eller inte. En dialog grannar emellan redan på planeringsstadiet kan betyda mycket, både för projektet och grannsämjan.

I ansökan ska du skicka med en situationsplan. En situationsplan är en ritning som visar fastigheten (tomten), byggnaderna och omgivningen ovanifrån. På den ska du rita ut alla planerade förändringar för att vi ska förstå vad du planerar att göra. För att kunna göra en situationsplan behöver du först ett kartunderlag som du själv skriver ut från kommunens webbkarta.

Så här gör du för att skriva ut ett kartunderlag:

  1. Öppna kommunens webbkarta.
  2. Leta upp aktuell fastighet genom att skriva in adressen i sökfältet till höger i kartfönstret. Klicka på pilen bredvid ”adress” i det blå fältet nedanför sökrutan för att se sökträffar, klicka på adressen. Din sökträff visas i kartan markerat med en röd cirkel.
  3. Zooma in aktuell fastighet efter behov genom att först klicka på förstoringsglaset i menyfältet ovanför kartan och sedan klicka på fastigheten i kartan.
  4. Klicka på skrivaren i menyfältet ovanför kartan. Välj om du vill ha utskriften liggande eller stående. Klicka på Skriv ut, ett nytt webbfönster öppnas där du väljer ”hämta”. Skriv ut din karta.

Webbkartan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

De här handlingarna ska skickas med i din ansökan

På kartunderlaget ska du sedan:

  • markera vilken byggnad det gäller och den del av taket där du ska göra installationen

En fasadritning ska visa byggnadens fasader rakt framifrån. Vanligtvis har en byggnad fyra fasader, exempelvis en fasad mot söder, norr, öster och väster. Förutom den utvändiga väggen ska ritningen visa taket, fönster, dörrar, altaner, skorsten, trappor, ramper, takkupor med mera.

I fasadritningen ska du redovisa:

  • alla berörda fasader i skala 1:100, det ska finnas måttangivelser och vilket väderstreck fasaden ligger i.
  • hur byggnaden ser ut efter montering, med måttsättning.
  • material och färg ska beskrivas. 

En planritning ska visa byggnaden ovanifrån.

I planritningen ska du redovisa:

  • takplan över byggnaden med varje solpanel inritad i detalj i skala 1:100.

Bifoga en produktbeskrivning eller detaljritning som visar hur solpanelerna ser ut i detalj.

En kontrollplan är ett dokument som beskriver de kontroller som byggherren ska utföra i ett byggprojekt. Dokumentet är specifikt för varje bygglovsärende och kan se mycket olika ut. En kontrollplan ska beskriva vad som ska kontrolleras, vem som ska utföra kontrollerna, hur kontrollerna ska gå till och vilket underlag som finns för kontrollen. Den behövs för att det som du förändrar, tar bort eller bygger till ska vara säkert och följa samhällets krav på byggnader.

Kontrollplanen ska signeras när arbetet är klart och kontrollerna är gjorda.

Se våra exempel på kontrollplaner

Skicka in din ansökan

När du ordnat alla nödvändiga handlingar är du redo att göra din ansökan.

Länk till e-tjänst: Söka bygglov och andra åtgärder Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Skicka gärna med fotografier då det underlättar handläggningen. I vissa fall kan det behövas fler handlingar för att få beslut.

Vem skickas fakturan till?

Den person eller det företag som anges som sökande ska vara den som undertecknar anmälan. Som sökande är du betalningsansvarig och det är till den sökande som kommunens faktura för beslutet kommer att ställas.

Vad händer sedan?

Efter att du har skickat in din ansökan får du en handläggare som tar hand om ditt ärende och som kontaktar dig om du behöver göra en komplettering.

Tiden för handläggning av lovärenden räknas från det att handläggaren bedömer att ansökan är komplett, det vill säga att alla nödvändiga dokument har skickats in och de innehåller all nödvändig information. Handläggaren har tre veckor på sig för denna bedömning.

Handläggningen tar längre tid om exempelvis ritningarna inte är fackmässigt utförda, om den föreslagna åtgärden eller byggnaden inte följer bestämmelserna i detaljplanen eller om beslutet behöver fattas av byggnadsnämnden som sammanträder en gång per månad. Det kan också ta längre tid om ärendet behöver skickas ut på remiss eller för yttrande av berörda grannar.

Enligt plan- och bygglagen ska ett beslut tas inom tio veckor från att ärendet anses vara komplett. Komplettdatumet från vilken handläggningstiden räknas kan komma att flyttas framåt, om den som söker på eget initiativ inkommer med ytterligare underlag.

När ärendet är klart får du ett beslut från oss. Även om du har fått ett beviljat beslut och ingen har överklagat får du inte börja med ditt projekt direkt. Du måste alltid invänta ett startbesked. Påbörjar du arbetet innan du har fått ett startbesked kan du bli tvungen att betala en sanktionsavgift.

Om det gäller ett enklare ärende får du ditt startbesked tillsammans med beslutet. Vid komplicerade ärenden krävs en teknisk handläggning. En byggnadsinspektör tar då kontakt med dig.

Om du har fått startbeskedet tillsammans med bygglovsbeslutet ska du alltid vänta fyra veckor efter att beslutet har kungjorts i Post- och Inrikes Tidningar. Om beslutet inte har överklagats kan du starta åtgärden då.

Giltighetstid

Ett beslut om lov gäller i fem år, förutsatt att åtgärden har påbörjats inom två år. Det betyder att du måste påbörja åtgärden inom två år och avsluta den inom fem år. Om du bestämmer dig för att inte utnyttja startbeskedet och utföra åtgärden, kontakta oss så att vi i så fall kan avsluta ärendet.

Faktura

En faktura för ärendet skickas inom en månad från det att beslutet är klart. Vi tar ut avgift baserat på hur många timmar som krävs för den administrativa hanteringen av de ärenden som kommer in till oss. Det innebär att det i princip alltid kostar pengar när du skickar in en ansökan till oss, oavsett vilket besked du får i ditt ärende. I vissa områden tillkommer avgifter för kommunens detaljplanearbete. Avgiften tas i så fall ut i samband med bygglovet.

Överklagande

Om du som sökande inte är nöjd med ett beslut kan du överklaga det. Överklagandet ska ske inom tre veckor från det att du fick ta del av beslutet.

Överklagandet ska innehålla uppgifter om vilket beslut du överklagar (diarienummer och beslutsdatum) och på vilket sätt du vill att beslutet ändras.

Skicka överklagandet till bygglovenheten:
Tyresö kommun
Bygglovenheten
135 81 Tyresö

eller via e-post till bygglov@tyreso.se

När överklagan kommit in, bedömer vi om det har kommit in i rätt tid, och i så fall skickas det vidare till länsstyrelsen. Det är länsstyrelsen som handlägger själva överklagandet. Om ett beslut om bygglov överklagas gäller giltighetstiden från den dagen beslutet vunnit laga kraft hos överprövande instanser.

Dina grannar får ta del av beslutet

Berörda sakägare (exempelvis grannar) kan också överklaga beslutet. Alla beviljade lov publiceras i Post- och Inrikes Tidningar samtidigt som beslutet skickas ut. Publiceringen kallas kungörelse och syftet är att nå alla som berörs av bygget. De berörda sakägarna har fyra veckor på sig att överklaga beslutet från den dagen beslutet publicerades i Post- och Inrikes Tidningar.

Observera att den som påbörjar åtgärd av ett överklagat ärende innan beslutet vunnit laga kraft, gör det på egen risk.

När du genomför ditt projekt, var noga med att följa startbeskedet.

Om du under projektets gång vill göra ändringar i det som har beviljats bygglov, kontakta din handläggare. Är ändringen så stor att den i sig själv skulle behöva bygglov, behövs ett nytt beslut med en ny ansökan.

I den typ av ärenden där det kan bli aktuellt, kan det du vill göra kräva en utstakning. Det framgår i så fall av beslutet från oss. En utstakning innebär att läget av en byggnad markeras på marken enligt det givna startbeskedet. Det ska normalt ske innan schaktningsarbeten påbörjas. En utstakning görs av kommunens mät- och kartenhet eller av annan sakkunnig som uppfyller Lantmäteriets rekommendationer.

Länk till beställning av utstakning från kommunen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ett slutbesked är ett godkännande på att projektet kan anses vara slutfört. Innan du har fått ett slutbesked får du inte börja använda byggnaden eller anläggningen. I ditt startbesked står det vilka handlingar som krävs för att få slutbesked.

Efter slutbeskedet kan ärendet avslutas hos oss på bygglovsenheten.

Sidan publicerad av: bygglov@tyreso.se
Senast uppdaterad: 9 januari 2024