Avfallstaxa

Avfallstaxan innehåller de avgifter som ska täcka alla kostnader för avfallshanteringen. Alla som äger en bebyggd fastighet är skyldiga att ha ett abonnemang för avfallshanteringen enligt fastställd taxa. Avgifterna är indelade i fast och rörlig avgift samt övriga tilläggstjänster.

Ladda ner avfallstaxan

Avfallstaxan för 2021

Hämta kompletta avfallstaxan 2021, 1.2 MB, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats.

Avfallstaxan i kortversion för småhus 2021

Hämta avfallstaxan i kortversion för småhus 2021 , 123.6 kB. Länk till annan webbplats.

Fast och rörlig avgift

Avfallstaxan är uppdelad i en fast och en rörlig del. Den fasta delen är en grundavgift som betalas av alla fastigheter. Den rörliga delen beror på ditt kärls storlek och antal hämtningar.

Felsorteringsavgift

Om du felsorterar mat-, rest-, grov-, el- och trädgårdsavfall debiteras du en felsorteringsavgift. Detta gör vi för att öka renheten av det insamlade avfallet, så att det kan behandlas som den resurs det är.

Avgiftsskyldighet

Alla som äger en bebyggd fastighet är skyldiga att ha ett abonnemang för avfallshanteringen enligt fastställd taxa. Du betalar bland annat för hämtning och behandling av avfall, drift och skötsel av kretsloppscentralen, administration, avfallsplanering, information, insamling och behandling av farligt avfall samt miljökontrollavgifter.

Frågor och svar om taxejusteringen 2022

Nyhet om avfallsjusteringen för 2022

Nyhet avfallsjustering

  • Ökade kostnader då kommunen tar över insamlingsansvaret för returpapper som träder i kraft 1 januari 2022
  • Ökade kostnader för förbränning av avfall då förbränningsskatten höjs 2022
  • Indexregleringar. (Entreprenader kostar mer för varje år som går, denna gång mycket beroende av marknadens ökade bränslepriser).

Generell höjning på ca 5 % för år 2022.

För en genomsnittlig villa med insamling av mat- och restavfall med 16 tömningar per år i ett 190 liters kärl innebär höjningen 8,66 kr per månad. Kostnaderna varierar mellan olika kunder vilka insamlingslösningar som finns med storlek på kärl och antalet tömningar per år. För kunder som har ett 370 liters kärl och samma antal tömningar blir höjningen 32 kr per månad.

Förutom en generell avgiftshöjning på 5 % har nya taxan justerats för krantömmande behållare och container. Numera kommer inte behandlingsavgiften redovisas separat utan priset kommer att spegla tömning och behandling.

2019

Inga generella höjningar av avgifter. Företag fick möjlighet att köpa enskilda inpasseringar till kretsloppscentralen. För ett småhus med 16 tömningar per år i ett 190 liters kärl, blir den fasta avgiften tillsammans med tömningsavgiften 2462 kr per år.

2020

Grundavgifterna sänktes med 40 procent. Den rörliga avgiften för insamlingen av hushållsavfall höjs något för behovshämtningskunder för att påtagligt stimulera utsortering av matavfall, tidningar och förpackningar. Den tidigare matavfallsrabatten om 289 kr per år (småhus) samt 138 kr per år (lägenhet/hushåll i grupphusområde) tas bort för att tydliggöra att det är utsorteringen snarare än abonnemangsformen som främjar ett miljövänligt beteende. För ett småhus med 16 tömningar per år i ett 190 liters kärl, blir den fasta avgiften tillsammans med tömningsavgiften 1948 kr per år.

2021

Avfallstaxan höjdes inte. Det blev billigare matavfallsinsamling för verksamheter och insamling av grovavfall i storsäck samt införande av vissa felsorteringsavgifter. En ny abonnemangsform infördes för hushåll som inte bekostat sin insamlingslösning för restavfall. För ett småhus med 16 tömningar per år i ett 190 liters kärl, blev den fasta avgiften tillsammans med tömningsavgiften 1948 kr per år.

2022

En generell höjning av avgiftsnivåerna med 5 procent. För ett småhus med 16 tömningar per år i ett 190 liters kärl, blir den fasta avgiften tillsammans med tömningsavgiften 2052 kr per år.

Flerfamiljshus och grupphusområden
För flerfamiljshus och grupphusområden med insamling i kärl har det inte varit någon höjning av tömningsavgifterna sedan år 2017. För grupphusområden med krantömmande behållare, har det inte varit någon höjning av tömningsavgifterna sedan 2019. I genomsnitt höjs taxan med 5 procent från 2022.

Frågor och svar om avfallstaxan

Att avfallstaxan ska vara självfinansierad innebär att verksamhetens kostnader ska täckas av intäkterna och inte bekostas av skatter. Vi får inte ta ut högre avgifter än vad verksamheten genererar.

Avfallstaxan justeras vid behov.

Kommunfullmäktige.

Ja, alla som äger en bebyggd fastighet i kommunen är skyldiga att betala avgift för avfallshanteringen enligt fastställd taxa.

  • Hämtning av ditt restavfall under hela året
  • Behandling av allt avfall som samlas in i kommunen
  • 20 stycken kostnadsfria inpasseringar på kretsloppscentralen
  • ”Samlaren”, för insamling av smått elavfall och batterier
  • Information, rådgivning och administration
  • Matavfallsinsamling
  • Du som bor i småhus med helårsabonnemang har möjlighet till två gratis hämtningar av elavfall per år, mellan april och oktober
  • Du som bor i småhus med helårsabonnemang har möjlighet till en gratis hämtning av grovavfall i storsäck per år, antingen på våren och hösten.
  • Du kan sänka dina kostnader med matavfallsinsamling.
    Alla hushåll i kommunen har möjlighet att ansluta sig till matavfallsinsamlingen.
    Läs om matavfallsinsamling
  • Genom att minska dina avfallsmängder och sortera ut allt matavfall och förpackningar för separat insamling, kan du få ner mängden restavfall och dra ner på antalet tömningar per år. Storleken på kärl påverkar också din avfallsavgift. Se val av kärl i avfallstaxan.
    Återbruka och dela
    Återvinn och källsortera

Det kan vara många anledningar och varierar från kommun till kommun.
Nedan ser du några exempel.

  • Det beror helt på vilka utgifter de olika kommunerna har för avfallshanteringen, vilka avtal de olika kommunerna har alltså vilka kostnader för insamling och transport samt behandling av avfall
  • Det beror även på hur många som bor i kommunen och är med och finansierar kostnaderna, vilka avstånd som finns både mellan insamlingsställen och behandlingsanläggningar samt vilka insamlingssystem, exempelvis, sorterar man ut matavfall eller inte, har man optisk sortering eller ej (fördyrande)
  • Har man mycket insamling i krantömmande behållare (rationellare insamling kostar mindre än att tömma enskilda kärl)
  • Har man en välutvecklad sortering på återvinningscentralerna (ju mer man sorterar ut, desto dyrare blir det om man inte har egna, billiga behandlingsmetoder för avfallet, alternativt en intäkt för materialen)
  • Har man en ny återvinningscentral (nya anläggningar kostar mycket initialt innan de är avskrivna)
  • Vad har man efterfrågat för fordon i entreprenaderna, höga miljö- och servicekrav är fördyrande.

Alla beslut som tas i kommunen hittar du på Insyn Sverige.
Gå till insyn Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vissa kunder får också brev via posten beroende på vad som har förändrats i avfallstaxan.

När du flyttar ska du göra ett ägarbyte

När en fastighet byter ägare ska du som flyttar säga upp ditt avfallsabonnemang. Det gör du genom att lämna in en ägarbytesblankett.

När en fastighet byter ägare ska du som flyttar säga upp ditt avfallsabonnemang. Det gör du genom att lämna in en ägarbytesblankett.

E-tjänst beställ hem blanketten ägarbyte Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Du kan även hämta blanketten eller kontakta Servicecenter så skickar de blanketten till dig via post.
Du kan inte hämta ut blanketten digitalt på grund av lagen om tillgänglighet.

Om du flyttar till en helt ny fastighet i Tyresö kommun får du hjälp att starta upp ett avfallsabonnemang genom att använda e-tjänster eller kontakta Servicecenter.

E-tjänster under boende och miljö

Avfallsfakturan

Du betalar din avgift en gång per kvartal: i mars, juni, september och december. I möjligaste mån skickar vi fakturan tillsammans med vatten- och avloppsfakturan. Du kan även betala via autogiro eller e-faktura.

Ansökan om autogiro och e-faktura Länk till annan webbplats.

  1. Fakturanummer och OCR-nummer. OCR-nummer anger du vid betalning på annat sätt än med bifogat inbetalningskort. Här hittar du även förfallodatum på fakturan samt ditt kundnummer.
  2. Den anläggning som fakturan avser.
  3. Förbrukning och årskostnad. Din förbrukning beräknas utifrån din senaste avläsning. Lämna mätarställning minst en gång per år en så korrekt debitering som möjligt.
  4. Beräknad förbrukning för den aktuella perioden som fakturan avser. Den baseras på tidigare avläsningar.
  5. Här redovisas vilken taxa din fastighet har. Du ser också vilka tjänster du nyttjar, till exempel vatten, avlopp och dagvatten.
  6. Bostadsenhetsavgift. En villa med ett kök räknas som en bostadsenhet.
  7. Dagvatten fastighet * och gata **.
  8. Behovstömning. Antal tömningar av restavfall (tidigare benämning hushållsavfall).
  9. Grundavgift småhus (tidigare benämning enbostadshus).
Fakturabild

*Dagvatten fastighet är den avgiftsdel som betalas av varje fastighet som är ansluten med sitt dagvatten från stuprör, gårdsbrunnar eller dräneringar till ledningar i kommunens VA-nät.

**Dagvatten gata är det vatten som uppstår vid avvattning av vägar, parker, torg etcetera och denna särskilda avgift ska täcka kostnaderna för underhåll, drift, skötsel och förnyelse av ledningar och dagvattenanläggningar (dagvattendammar, fördröjningsmagasin etcetera). Betalas av alla som är anslutna till kommunens VA-nät.

Läs VA-taxan

Sidan publicerad av: avfall@tyreso.se
Senast uppdaterad: 13 januari 2022