Så får ditt barn plats i barnomsorgen

Om du vill att ditt barn
ska få vara i barnomsorgen
ska du söka en plats till barnet.
Du söker platsen på en speciell webbplats
på internet.
Webbplatsen heter e-tjänstportalen.

Ansök om platsen minst 3 månader
före den dag du vill att barnet
ska börja i barnomsorgen.
Det kan ta 3 månader
att hitta en plats till ditt barn.

Är det svårt att veta
hur du ska göra på etjänstportalen
kan personalen på kommunens servicecenter
hjälpa dig. Servicecenter når du på telefon 08-5782 91 00.

Du måste ha en e-postadress
för att söka en plats i förskolan.
Personalen i servicecenter
kan hjälpa dig att få
en e-postadress.

Du får ett meddelande med e-post
när ditt barn får en plats.
I meddelandet frågar personalen
om du vill ha platsen.

Det är viktigt att du svarar på meddelandet.
En del förskolor är populära.
Många föräldrar vill att barnet ska få plats där.
Då kan det bli lång kö till den förskolan.

Tillbaka till sidan Barnomsorg

Sidan publicerad av: Helena Törnqvist
Senast uppdaterad: 20 februari 2018
Upp

Hitta på sidan