26 april 2019

Teater för bättre svenska

En teaterlektion med elever.

Nyanlända ungdomar övar en improviserad teaterstafett i form av Hela havet stormar under ledning av dramapedagog Dana Marouf. Foto: Lars Fuglesang.

Nyanlända integreras med hjälp av dramaundervisning. Det är måndag förmiddag i lilla gymnastiksalen på Tyresö gymnasium. En grupp på ett tiotal pojkar och några flickor ställer upp vid var sin stol. Det är dags
för veckans teatertimma för nyanlända.

För 27 år sedan kom Dana Marouf till Sverige som flykting från irakiska Kurdistan. Idag arbetar han som dramapedagog på kulturskolan i Tyresö och håller bland annat i en kurs i teater för nyanlända.

– Det fungerar jättebra. Många ser mig som en förebild, eftersom jag har en liknande bakgrund, säger han.

Dana Marouf, dramapedagog på Tyresö kulturskola.

Dana Marouf.

Språklig och kroppslig frigörelse

Idag organiserar Dana Marouf en slags improviserad teaterstafett i form av Hela havet stormar och den som blir utan stol ska fortsätta den påbörjade berättelsen. Eleverna har nyligen kommit hit från krigshärjade områden i till exempel Syrien och Afghanistan. De befinner sig på olika nivå språkmässigt, men alla ger sig i kast med uppgiften och verkar ha roligt.

Kulturskolans teatertimma varje vecka är ett komplement till den ordinarie gymnasieundervisningen. Dana Marouf förklarar att tanken i första hand är att eleverna ska lära sig bättre svenska. De lär sig också att fungera i grupp och att förbättra sin koncentrationsförmåga. Dessutom är förhoppningen att det hela till slut
ska mynna ut i en teaterföreställning.
– Jag tror inte det är så många som vill bli skådespelare. Några kanske drömt om det som barn, men här får de framför allt ha roligt och frigöra sig språkligt och kroppsligt, säger Dana Marouf.

Polis- och läkardrömmar

19-årige Parwez Norzahi från Afghanistan drömmer om att bli polis, medan 16-åriga Rouaa Al Torshan från Syrien vill bli läkare. Båda vill stanna i Sverige och inser att de har en lång utbildning framför sig innan de kan nå sina mål. Parwez kom till Sverige som ensamkommande 2016. Hela familjen flydde när kriget nådde deras afghanska by. Han vet inte vart pappan har tagit vägen. Mamman och hans tre småsyskon är i Iran.
– Jag har ingen familj här i Sverige. Det har varit en svår tid, men jag kämpar på och nu har jag fått uppehållstillstånd. Gymnasiet fungerar bra och här i teatergruppen
får vi dansa och göra andra roliga saker. Det piggar upp efter helgen, säger han.

Rouaa kom till Sverige för ett år sedan och bor nu i Tyresö med sina föräldrar och fyra syskon. Hennes storsyster går också här på gymnasiet.
– Jag vill inte tillbaka till Syrien, säger hon. Sverige är jättefint, jag vill stanna kvar här och utbilda mig. Ända sedan jag var liten har jag velat bli läkare, jag älskar att
hjälpa människor.

Och teatergruppen?
– Den är jättebra. Jag lär mig mycket svenska här, det är den största anledningen att jag är här.

För Dana Maroufs del skiljer sig den här timman en hel del från den reguljära dramaundervisning han annars leder på kulturskolan med mestadels svenska elever.
– De eleverna är mer inriktade på teater. För de nyanlända handlar det mest om att de ska tvingas prata svenska och kunna berätta en historia, säger han.

In i svenska samhället

Initiativet till kursen Teater för nyanlända kommer från kulturskolans chef Christina Holm. När den förra regeringen avsatte pengar som kunde sökas genom Kulturrådet såg hon en möjlighet att nå nya målgrupper.
– Det känns bra att kunna göra något för de nyanlända som kommit till Tyresö. Teater kan vara ett bra komplement i språkinlärningen. Vi är inne på tredje året och är
väldigt nöjda med hur det har utfallit, säger hon.

Christina Holm tillägger att det inte bara handlar om språkinlärning, det är också en träning för de nyanlända att komma in i det svenska samhället. Att pojkar och flickor spelar teater tillsammans är till exempel inte självklart i alla kulturer.

Text: Bengt Rolfer

Sidan publicerad av: Kristina Erdholm
Senast uppdaterad: 26 april 2019
Upp