Tyresö förbättrar servicen till företag – bra betyg i ny mätning
Tyresö kommun får även i år ett högt betyg för sin myndighetsservice till företag i den årliga mätningen av kommunernas företagsklimat. Och under 2025 planeras ännu fler förbättringar.
I undersökningen, som genomförs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) tillsammans med Stockholm Business Alliance (SBA), får Tyresö ett Nöjd Kund Index (NKI) på 74. Det är ett fortsatt bra resultat efter fjolårets stora kliv upp till 76.
Anita Mattsson (S)
– Det är väldigt roligt att vi återigen får höga omdömen på så många områden. Vi jobbar aktivt för att öka dialogen med företagarna. Vi satsar vi bland annat på ”En väg in”, en webbportal som ska göra det enkelt att få hjälp. Där kommer vi samla en förbättrad digital service till företagarna, bland annat med en chattbot med service dygnet runt., säger Anita Mattsson (S), kommunstyrelsens ordförande.
Höga betyg för brandskydd, serveringstillstånd och bygglov – lägre för miljö och hälsa
Undersökningen mäter företagens upplevelser av kommunens service inom sju myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll, serveringstillstånd och upphandling. Tyresö får särskilt höga betyg för brandskydd och serveringstillstånd. Även bygglov får fortsatt högt betyg i år, och här fortsätter förbättringsarbetet med att se över enkelheten kring digitala tjänster, tillgänglighet och effektivitet.
Omdömet för miljö- och hälsoskydd har sjunkit. Bakom det lägre betyget ligger att några företag varit missnöjda med sin tillsyn. Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund, som ansvarar för tillsynen åt Tyresö kommun, planerar nu utbildningsinsatser för sina medarbetare, utveckling av sin webbplats och möten med företagare under 2025.
Upphandling i uppåtgående trend
Kommunens arbete med upphandling har fått högre betyg. I mätningen NUI (nöjd-upphandlings-index) har Tyresö kommun i år förbättrat resultatet från 62 förra året till 67 och kvalificerar in sig som topp 3 bland Årets klättrare.
Fredrik Bergquist (M)
Företagen har bedömt service inom områden som tillgänglighet, information, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Tillgänglighet, bemötande och effektivitet sticker ut som särskilt starka.
– Resultatet visar att vårt arbete med att förbättra servicen till företagen ger resultat. Men vi är inte nöjda – vi ska fortsätta förenkla och förbättra. Ett starkt företagsklimat är avgörande för kommunens utveckling, säger Fredrik Bergquist (M), kommunstyrelsens vice ordförande.
Vad tycker du?
Stort tack till alla företagare som svarade på undersökningen. Är du företagare och vill tycka till om vår service, är du välkommen att höra av dig. Vad fungerar bra – och vad kan vi göra bättre?
Mejla oss på: naringsliv@tyreso.se
Om undersökningen
Undersökningen av kommunernas företagsklimat görs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) i samarbete med Stockholm Business Alliance (SBA). Den bygger på svar från de företagare som har varit i kontakt med kommunen i ett myndighetsärende. Undersökningen har genomförts sedan 2012.

Graf över Tyresös resultat 2020-2024. 2024 fick Mark tillräckligt många svar för att synas som stapel.
Bedömning av indexpoängen
- 80+: mycket högt
- 70-80: högt
- 62-69: godkänt
- 50-61: lågt
- 50 eller lägre: mycket lågt