Tyresö kommun har klättrat 58 placeringar i Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet i kommunen och landar nu på plats 87 av 290 kommuner.

– Det är väldigt glädjande att vi gör en så stor förbättring! Efter förra årets notering blev det extra tydligt att detta var ett område vi behövde utveckla och göra mer inom. Nu får vi ett bra kvitto på att det påbörjade arbetet också har börjat ge resultat. Det lokala företagsklimatet är ett prioriterat område för det nya styret och i vår politiska plattform så tar vi ett helhetsgrepp och genomför flera viktiga åtgärder för att förbättra förutsättningarna som ges kommunens företag, säger kommunstyrelsens ordförande Anita Mattsson (S).
Positiv förändring inom bemötande och attityder
Företagarna ställer sig mer positiva till kommunens bemötande, attityder och dialog än förra året.
– En rad initiativ inom service och bemötande har genomförts och pågår, och det är roligt att det ger resultat. Bland annat har dialogen mellan kommunen och det lokala näringslivet intensifierats genom fler besök, samtal och informella möten. Genom interna utbildningsinsatser arbetar vi för att ytterligare förbättra service och bemötande gentemot företagen, berättar näringslivschef Gunilla Berg.
– Vi ska skapa förutsättningar för ett dynamiskt näringsliv och förbättra företagsklimatet i Tyresö. En konkret åtgärd som verkställs inom kort är "En väg in". Det innebär att kommunen kommer att erbjuda en företagsservice gällande alla typer av företagsfrågor. Det ska helt enkelt bli lättare att till exempel följa sina ärenden och söka tillstånd. Relevant information för företagare ska också finnas samlad och lättillgänglig på ett och samma ställe, säger kommunstyrelsens vice ordförande Fredrik Bergkuist (M).
Förbättrad information till företagen
Informationen till företagen är ett område som har förbättras, men där mer kan göras. Det finns nu mer näringslivsinformation i kommunens stora digitala kanaler än tidigare, och fler fysiska brev skickas ut för att säkerställa att viktig information når fram. Webbplatsen har förbättrats för att bli mer användarvänlig och tillgänglig för företag, och arbetet fortsätter för att förbättra och utveckla informationsflödet.
Fokus på upphandling – dialog och utbildning
Det område där företagen rankar kommunen lågt är upphandlingar. För att möta företagens behov och förbättra processen har flera åtgärder redan påbörjats. I slutet av september bjöds det lokala näringslivet in till en upphandlingsskola för att göra det lättare att förstå upphandlingsprocessen och förenkla för företagen att göra affärer med kommunen.
– Det märks att det finns ett intresse från företagen, och vi planerar att utveckla de här kunskapshöjande insatserna. Dessutom vill vi ha en ökad dialog med företagen kring hur upphandlingarna upplevs och hur processen kan utvecklas tillsammans, berättar näringslivschef Gunilla Berg.
Fortsatt arbete via utvecklingsprogram
Under 2024/2025 deltar kommunen i Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram, ett riktat program som åtta kommuner antas till varje år, och där fokus ligger på utveckling av näringslivsklimatet i kommunen. Från kommunen deltar kommunstyrelsens ordförande, vice ordförande, kommundirektör samt näringslivschef.
– Det finns ett högt engagemang hos både medarbetare och politiker kring näringslivsarbetet. Vi tror att vägen framåt är att fokusera på de områden som gör störst skillnad i samverkan och dialog med företagen, säger Gunilla Berg.
Om undersökningen
Undersökningen av företagsklimatet i 290 svenska kommuner genomförs av branschorganisationen Svenskt Näringsliv. De undersöker företagares synpunkter på attityderna till företagande, kommunens service och bemötande och upphandling i den kommun där de verkar. Frågorna rör områden såsom mobilnät och bredband, service och bemötande, attityder, brottslighet/otrygghet, och upphandling. De frågor som ligger till grund för rankingresultatet finner du i tabellen nedan.
142 Tyresöföretag har i år besvarat enkäten. Sedan 2023 har upplevelsen av Tyresö kommun förbättrats inom samtliga områden förutom upphandling.
Resultatet i Svenskt Näringslivs ranking ligger i linje med den positiva förbättring som syntes i Sveriges Kommuners och Regioners (SKR) mätning av nöjd-kund-index som kom i april i år. Läs mer Tyresös resultat i SKRs mätning
Läs mer och se hela resultatet: foretagsklimat.se Länk till annan webbplats.
Resultat för Tyresö kommun, enkätfrågor som ingår i rankingen
Enkätfråga | Företagens betyg 2024 | Jämfört med 2023 | Jämfört med Sverige |
---|---|---|---|
Sammanfattande omdöme | 3,6 | +0,2 | +0,1 |
Mobilnät och bredband | 4,5 | +0,2 | +0,4 |
Påverkan av brottslighet/otrygghet* | 4,0 | +0,2 | +0,1 |
Konkurrens från kommunens verksamheter* | 3,6 | +0,1 | +/-0 |
Vägnät, tåg- och flygförbindelser | 3,5 | +0,1 | +0,3 |
Kommunens service och bemötande | 3,3 | +0,2 | +0,1 |
Kommunala tjänstepersoners attityder | 3,3 | +0,3 | +0,1 |
Kommunpolitikers attityder | 3,2 | +0,2 | -0,2 |
Tillgång till relevant kompetens | 3,1 | +0,3 | +0,2 |
Dialogen med kommunens beslutsfattare | 2,9 | +0,2 | -0,2 |
Information till företagen | 3,0 | +0,4 | -0,1 |
Upphandling | 2,3 | -0,1 | -0,4 |
Företagarnas betyg sätts på skalan: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt *Skala: 1=I mycket hög utsträckning, 2=I ganska hög utsträckning, 3=I varken hög eller låg utsträckning, 4=I ganska liten utsträckning, 5=I mycket liten utsträckning, 6= Inte alls |