10 april 2019

Bättre resultat för företagsservice

Tyresö kommun klättrar i NKI-rankingen för företag. Vårt nöjd kund-index har ökat från 61 till 68, vilket gör att kommunen klättrar från 150:e till 146:e plats.

- Vi har fortfarande en bra bit kvar innan vi är nöjda med vår placering, men det är ändå bra att se att det går åt rätt håll, säger Tyresö kommuns näringslivschef Gunilla Berg.

Glädjande är att bygglovssidan, som hade en dipp förra året, nu uppvisar bättre resultat. Här har kommunen gått från 46 till 57 på bara ett år.

- Förra årets resultat berodde mycket på personalomsättning, vilket vi nu kommit tillrätta med. Dessutom har vi jobbat hårt för att få till smidigare överlämningar i stadsbyggnadsprocessen, säger Gunilla Berg.

Även när det gäller livsmedelstillsyn, miljö- och hälsa samt kommunens arbete med serveringstillstånd har resultaten gått upp och ligger nu alla på en hög nivå. Resultaten för brandtillsyn ligger också på en godkänd nivå.

- Det här är en indikation på att vi är på rätt väg, men vi måste intensifiera vårt systematiska kvalitetsarbete för att förbättra resultaten ytterligare, säger Gunilla Berg.

Totalt deltog 171 kommuner av 290 och i topp placerade sig Höganäs, Tomelilla och Åmål. Bäst resultat i Stockholm hade Lidingö, med plats 26 och Salem med plats 27. NKI i Sverige är 72, medan NKI för Stockholms län ligger på 73.

Läs mer om undersökningen och ta del av samtliga resultat på SKL:s webbbplats: www.skl.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Resultat Tyresö kommun

Bygglov

2018: 57 Lågt
2017: 46 Mycket lågt
2016: 58 Lågt

Miljö & Hälsa

2018: 72 Högt
2017: 67 Godkänt
2016: 55 Lågt

Livsmedel

2018: 73 Högt
2017: 70 Högt
2016: 73 Högt

Serveringstillstånd

2018: 78 Högt
2017: 62 Godkänt
2016: (för få svar)

Brand

2018: 67 Godkänt
2017: (för få svar)
2016. 86 Mycket högt

 

Sidan publicerad av: Annika Röed
Senast uppdaterad: 12 april 2019
Upp