Tyck till om tyreso.se

Uppskattad valfrihet inom hemtjänsten

Publicerad den: 2009-06-15

Samarbetet mellan Tyresö kommun och kundvalsföretagen i hemtjänsten fungerar mycket bra. Det konstaterades vid en uppföljning av den ett år gamla valfrihetsmodellen.


Representanter för kommunen och kundvalsföretagen. Från vänster Maritha Grönwall från kommunala hemtjänsten, Ingrid Djärv från Attendo Care AB, Jacqueline Manriquez från Real Omsorg i Storstad AB (ROSSAB) samt Anne-Marie Brunn och Paulina Heinonen från Lindalens Allstäd AB.

Representanter för kommunen och kundvalsföretagen. Från vänster Maritha Grönwall från kommunala hemtjänsten, Ingrid Djärv från Attendo Care AB, Jacqueline Manriquez från Real Omsorg i Storstad AB (ROSSAB) samt Anne-Marie Brunn och Paulina Heinonen från Lindalens Allstäd AB.


Både omsorg och service

Valfrihetsmodellen infördes fullt ut i hemtjänsten 2008. Den som har hemtjänst kan anlita antingen kommunens hemtjänst eller något av de fem företag som kommunen har avtal med. Valfriheten omfattar numera både omsorgs- och serviceinsatser.

Företagens andel av hemtjänstkunderna ökar stadigt. Nu har företagen cirka 30 procent av alla hemtjänstkunder medan kommunens andel är 70 procent.

Kvalitetsinspektören på socialförvaltningen har gjort en granskning av alla kundvalsföretag, med ett positivt resultat. Granskningen kommer att redovisas i socialnämnden.

Gemensam dialog

Möten mellan kommunen och kundvalsföretagen sker kontinuerligt för gemensam dialog om verksamheten. Vid mötet i början av juni var samtliga företag inbjudna, företagen Vård- och Omsorgsteamet i Norden och Hushållsnära tjänster kunde dock inte närvara.


Publicerad av: marja.alen@tyreso.se

Senast uppdaterad: 2009-06-15

Högermeny