Tyck till om tyreso.se

Nya regler kring trygghetslarm

Publicerad den: 2017-04-25

En ny dom från Förvaltningsrätten innebär att alla trygghetslarm måste vara biståndsbedömda. Den som har ett trygghetslarm som inte blivit biståndsbedömt behöver därför ansöka om att få larmet biståndsbedömt. Larmet blir också avgiftsfritt för alla.


Alla trygghetslarm måste vara biståndsbedömda

Den 17 januari 2017 kom en dom från Förvaltningsrätten som innebär att förenklad handläggning av trygghetslarm, som många kommuner tillämpat, inte längre är tillåten.

Förenklad handläggning innebär att den som ansökt om trygghetslarmet har tilldelats detta, utan att någon utredning eller hembesök gjorts. Larmet har därmed inte blivit biståndsbedömt. Den förenklade handläggningen har Tyresö kommun erbjudit alla personer över 67 år.

Ansök om att få larmet biståndsbedömt
Mot bakgrund av domen i Förvaltningsrätten har socialförvaltningen i Tyresö beslutat att alla som tidigare har fått trygghetslarm via förenklad handläggning, måste ansöka om att få larmet biståndsbedömt för att få behålla det. Detta gäller därmed alla som är över 67 år och som enbart har ett trygghetslarm och inga andra biståndsbedömda insatser.


Vad innebär det här för dig som är över 67 år och bara har trygghetslarm?

För att få trygghetslarmet biståndsbedömt behöver du inkomma med en ny ansökan om trygghetslarm. Ansökan måste ha inkommit till socialförvaltningen senast den 31 augusti 2017, annars avslutas larmet.

Äldre händerHur ansöker jag?
Du som enbart har ett trygghetslarm och inga andra biståndsbedömda insatser, kommer att bli uppringd av en biståndshandläggare som kan ta emot din muntliga ansökan och svara på frågor.

Om biståndshandläggaren inte skulle få tag på dig via telefon, kommer du att få ett brev hem i brevlådan där du får mer information och en ansökningsblankett. Ansökan kan du fylla i och portofritt skicka tillbaka till oss.

Beslut med posten

När din ansökan inkommit, utreder vi din ansökan och fattar beslut enligt Socialtjänstlagen. Beslut får du via brev hem i brevlådan.

Trygghetslarmet blir avgiftsfritt
Alla trygghetslarm blir nu också avgiftsfria. Tidigare har personer som enbart haft trygghetslarm utan några andra biståndsbedömda insatser betalat en avgift på 262 kr per månad. Denna avgift tas nu bort − och trygghetslarmet blir avgiftsfritt för precis alla, oavsett om andra insatser finns i hemmet eller ej.

Vad innebär avgiftsbefrielsen för mig?
Du som tidigare betalat för trygghetslarmet kommer att få avgiften för januari, februari och mars 2017 återbetald. Den faktura som du får i april månad ska du dock betala, för den avser ditt innehav av trygghetslarm för mars månad. Under maj månad kommer du sedan att få pengarna tillbaka för de utlägg du haft för trygghetslarmet i januari, februari och mars 2017.

Ingen förändring rent praktiskt
Din larmenhet och larmknapp kommer inte att bytas ut om du på nytt ansöker om trygghetslarm. Du kommer behålla den utrustning du redan har hemma.
Den enda skillnaden som ett biståndsbedömt trygghetslarm innebär, är att insatserna kring ditt larm kommer att dokumenteras − exempelvis vid larmutryckningar.

Om du inte ansöker
Om du som är över 67 år och bara har trygghetslarm inte ansöker om att få trygghetslarmet biståndsbedömt kommer ditt trygghetslarm att avslutas den 31 augusti 2017. Vi är tacksamma om du meddelar oss om du inte önskar behålla ditt larm.

Vid frågor vänligen kontakta biståndshandläggarna på Myndigheten för äldre och funktionsnedsättning, via kommunens växel: 08-578 291 00.


Publicerad av: josephine.uppman@tyreso.se

Senast uppdaterad: 2017-04-25

Högermeny

Relaterad information