Tyck till om tyreso.se

Fornuddsparken först ut i stor parksatsning

Publicerad den: 2016-11-25

Snart inleds arbetet med att utveckla Fornuddsparken till en ännu trevligare och mer tillgänglig plats för de boende i Trollbäcken. Arbetet är en del i en större parksatsning som ska genomföras i Tyresö.

Hur Fornuddsparken ska komma att utvecklas beskrivs i ett så kallat gestaltningsprogram, som togs fram för en tid sedan. Nu är det dags att skrida till verket och starta arbetet med att förädla Trollbäckens gröna lunga.
– Det är jättekul att komma igång med det här projektet, det är den största parksatsning som vi hittills gjort i Tyresö. Att utveckla parken har också varit ett viktigt vallöfte för Alliansen och vi levererar nu till de boende i Trollbäcken, säger kommunstyrelsen ordförande Fredrik Saweståhl (M).

Vattennära soldäck

Södra delen av Fornuddsparken ska röjas från vass och sly för att öppnas upp mot Drevviken. Besökarna ska lättare kunna promenera genom området via stigar och träspänger, och pausa på soldäck och sittplatser med utsikt över vattnet. De delar av Fornuddsparken som är mer centrala ska behålla sin stadsparkslika karaktär. Där satsas på fler planteringar, ny möblering och upprustade ytor för lek och umgänge. Även belysningen på gång- och cykelbanor ska bli bättre och det ska ges mer plats för cykelparkering.

Fler parker anläggs i Trollbäcken

Inom några år ska södra delen vara färdig, men redan i sommar kommer besökare att märka stora förändringar. Och det är inte bara Fornuddsparken som ska förbättras.
– Innan sommaren kommer vi också att presentera en helhetsplan för parkutveckling i Trollbäcken där vi skapar 7-10 ytterligare små parker över hela Trollbäcken, berättar Fredrik Saweståhl (M).

För mer information, kontakta:
Fredrik Saweståhl, kommunstyrelsens ordförande (M): 08-578 291 31
fredrik.sawestahl@tyreso.se

Heléne Hjerdin, chef för planavdelningen: 08-578 295 07
helene.hjerdin@tyreso.se

fornuddsparkenSå här kan delar av Fornuddsparken komma att se ut i framtiden. Skiss: Tyresö kommun.

Publicerad av: Karl Schriver-Abeln

Senast uppdaterad: 2016-11-30