Tyck till om tyreso.se

Det här är barnomsorg

Barnomsorg betyder att någon tar hand om barnen när mamman eller pappan arbetar eller studerar.
Det finns olika slags barnomsorg.
Förskola, pedagogisk omsorg (tidigare kallat familjedaghem) och fritidshem.

Förskola är till för barn som är
mellan 1 och 6 år.
Förskolan kallas ibland för dagis. 
Det finns förskolor
som kommunen ansvarar för
och privata förskolor.

Pedagogisk omsorg är också till
för barn som är mellan 1 och 6 år. 
Pedagogisk omsorg betyder att
barnen får vara hemma hos någon vuxen.

Det finns pedagogisk omsorg 
som kommunen ansvarar för
och pedagogisk omsorg i privat regi.
Pedagogisk omsorg kallas ibland för "dagmamma".


Fritidshem är till för barn som går i skolan.
Barnen får vara på fritidshemmet före och efter skolan. Fritidshem kallas också fritids.

 

Tillbaka till sidan Barnomsorg


Publicerad av: webmaster@tyreso.se

Senast uppdaterad: 2016-08-15