Tyck till om tyreso.se

Tyresöpanelens andra frågeomgång

Här är ett sammandrag av fritextfrågorna från den andra frågeomgången i Tyresöpanelen mars 2009. Till höger hittar du hela undersökningen i pdf-format.

83 procent svarade, det vill säga 161 av 195 personer. Frågorna handlade om vilka områden kommunen ska prioritera, vad som kan göras för att få Tyresö renare och snyggare, kontakten med Servicecenter och vad man helst vänder sig för att påverka kommunen.

Här är några åsikter som kom fram:

Rent och grönt Tyresö:

Här kom det fram åsikter om att barn och ungdom måste involveras tidigt i ett ”håll rent”-tänk, att kommunens ska fortsätta med kampanjer mot nedskräpning och att
återvinningsstationerna bör bli fräschare samt fler papperskorgar sättas ut.

Saxat:
”Tävling mellan olika bostadsområden för bästa utemiljön”.
"Böter mot nedskräpning"
"Anlita kända personer i Tyresö i annonskampanj"
"Gör barnen till renhållningsambassadörer"
"Snabbare klottersanering"

Servicecenter

Ungefär hälften har haft kontakt med Servicecenter, 91% tycker att öppettiderna är tillfredsställande och förslag lämnades på fler myndigheter man skulle kunna få hjälp av på Servicecenter. Till exempel polisen, medicinsk rådgivning, Rodamco och Skolverket.

Saxat:
"Visa information i centrum när något är på gång i Servicecenter"
"Olika hjälporganisationer skulle kunna få visa upp sig i Servicecenter"
"Ge skolorna utrymme att ställa ut konst på"
"Håll föredrag om Tyresös äldre historia"

Påverkan

Resultatet visar att man helst kontaktar kommunen direkt. Sedan fördelades det ganska jämnt över personlig kontakt med någon man känner, politiskt parti, förening/organisation och medierna.

Saxat:
"Kommunen borde bli bättre på att hjälpa - ibland får man prata med flera olika personer innan man hamnar rätt"
"Jag vet inte exakt till vem jag ska vända mig till och det känns som ett problem" 


Publicerad av: webmaster

Senast uppdaterad: 2016-06-07

Högermeny

Relaterad information