Tyck till om tyreso.se
Till tyreso.se

Samhällsvägledarna Anna Sandqvist och Nadja Meidal

Huvudbild

Har du frågor eller funderingar som rör kommunen? Då är det samhällsvägledarna på Servicecenter som hjälper dig. Anna Sandqvist och Nadja Meidal är två av dem.

Servicecenter fungerar som kommunens ansikte utåt och är det första steget när du som kommuninvånare tar kontakt med kommunen. Cirka 2000 samtal och över 200 e-postmeddelanden tas emot i Servicecenter varje vecka. Det rör allt från felanmälningar, frågor om bygglov till faderskapsbekräftelser och vigslar. De allra vanligaste ärendena handlar om renhållning.

Samhällsvägledarna är navet i Servicecenter. De har kunskap inom många områden och besvarar frågor via telefon, e-post och chatt samt via kommunens Facebooksida. De frågor som de själva inte kan besvara bollas vidare till rätt tjänstemän på kommunens olika förvaltningar. Alla ärenden som når kommunen administreras och skickas vidare av samhällsvägledarna.

Har olika erfarenheter

I Servicecenter arbetar för tillfället nio samhällsvägledare, som alla har skilda bakgrunder. Anna Sandqvist har varit anställd i snart ett år. Tidigare arbetade hon som reporter på olika lokaltidningar, både i och utanför Stockholm.

– När jag lämnade journalistiken för att prova något nytt var ett krav att jag skulle få fortsätta träffa människor, och nu får jag dessutom möjlighet att hjälpa dem.

När Anna började arbeta i Servicecenter var det på ett vikariat, eftersom en annan samhällsvägledare, Nadja Meidal, var mammaledig. Nu är Nadja tillbaka och Anna har fått fortsatt anställning.

Nadja är delvis uppväxt i Tyresö, men bor nu på Södermalm. Efter att ha arbetat inom vården samt utbildat sig till förpackningsdesigner fick hon anställning i Servicecenter 2011. Först som receptionist innan hon sökte tjänsten som samhällsvägledare.

– Det är ett väldigt stimulerade och roligt jobb med mycket variation. Det roligaste och mest givande är mötet med människor. Det lilla vi gör kan betyda väldigt mycket för den som kontaktar oss, förklarar Nadja.

God service är nyckeln

Samhällsvägledarna har olika ansvarsområden. Nadja ansvarar för bland annat synpunktshanteringen och Anna för bland annat frågor rörande dödsbon, men alla vägledare utför alla arbetsuppgifter. De backar även upp receptionisten Fernando Quiroga, något både Anna och Nadja tycker om.

– Vi får höra många livshistorier, både positiva och negativa. Ibland får vi oss riktiga tankeställare, säger Nadja.

Det händer att kommuninvånare hör av sig och är upprörda, exempelvis för att det är dåligt snöröjt, men samhällsvägledarna välkomnar alla synpunkter och frågor. De eftersträvar att alltid ge trevligt bemötande och snabb hjälp.

– Möter man kommuninvånarna på ett öppensinnat och serviceinriktat sätt är de oftast tacksamma. Det är många som berömmer oss och kommunens arbete i stort, säger Anna.

Samarbetade med sydafrikansk kommun

Hösten 2015 reste Nadja till Theewaterskloof, en kommun belägen cirka en timmes bilfärd ifrån Kapstaden. Resan ingick i ett projekt som finansierades av Sida och Internationellt Centrum för Lokal Demokrati. Syftet var att undersöka hur Tyresö kommun och den sydafrikanska kommunen kunde samarbeta kring kommunikation och medborgarservice. Tidigare hade en grupp från Theewaterskloof besökt Tyresö för att se hur Servicecenter arbetar, eftersom de ville starta ett liknande medborgarkontor där.

– De inspirerades av oss och öppnade ett servicecenter 2016. Problemet är dock att många invånare har svårt att ta sig dit efter det inte finns någon lokaltrafik. Nu satsar de på kunnig personal som kan ge information och ta emot synpunkter på de lokala biblioteken istället, berättar Nadja.

Kommunen i Theewaterskloof har också lyft HBTQ-frågor, något som inte har diskuterats öppet tidigare. Men trots att de kommit långt i utvecklingen finns det stora skillnader jämfört med Tyresö.

– Här har i princip alla tillgång till internet, god infrastruktur och ett välfungerande skyddsnät. I Theewaterskloof har man länge brottats med vandalism, korruption och att majoriteten av invånarna inte betalar någon skatt, förklarar Nadja.

Att öka förtroendet mellan medborgare och kommunen samt att hantera språkbarriärer är två andra utmaningar som Theewaterskloof står inför. I regionen finns fyra stora språk – engelska, afrikaans, xiosa och zulu – och många behärskar bara ett av dem.

Projektet är nu avslutat, men Nadja är glad över att hon fick delta.

– Det har varit otroligt lärorikt och roligt att få vara en del av utvecklingen där nere, avslutar hon.

 

Text och foto: Calle Delling


Publicerad av: calle.delling@tyreso.se

Senast uppdaterad: 2017-03-02

Högermeny

Relaterad information

Information

Information

Namn: Anna Sandqvist
Ålder: 42 år
Bor: Vendelsö
Yrke: Samhällsvägledare
Smultronställe: Alby friluftsgård

Information

Information

Namn: Nadja Meidal
Ålder: 33 år
Bor: Södermalm
Yrke: Samhällsvägledare
Smultronställe: Notholmen