Tyck till om tyreso.se

På Tyresö skola är det coolt att plugga

Publicerad den: 2015-02-20

I Tyresös kommunala skolor fick eleverna överlag högre betyg i årskurs 9 förra året. Flickorna var i genomsnitt bättre än pojkarna. Så ser det ofta ut. I Tyresö skola var det tvärtom om. Där fick pojkarna högst meritvärde baserat på sina slutbetyg.

Elever på Tyresö skola

Jakob Edmark, Gustav Harrisson Rodeblad , Kristian Wulfert, Marcus Arnheim och Calle Wallin går i Tyresö skola där pojkarna har ett högt meritvärde. Idag står hemkunskap på schemat. Foto Ryno Quantz

Hur har Tyresö skola fått killarna studiemotiverade? Vi träffar rektorn Annely Tärning. Hon är initiativtagare till det ­arbetssätt som bidragit till killarnas resultat.

Annely Tärning poängterar att det inte är hennes förtjänst att skolan har nått hit. Det beror på medveten undervisning, kulturen bland eleverna och samverkan med hemmen. Det viktigaste är lärarnas arbetsmetoder. Tyresö skola arbetar sedan ett par år tillbaka med formativ bedömning. Kort går det ut på att man gör det ­enkelt för eleven att förstå förutsättningarna för uppgiften, man beskriver utförligt vad som förväntas för att nå målet och ger tydlig feedback där det framgår hur eleven ska göra för att förbättra sig.

Annely Tärning

– Har du aldrig sett en uppsats som visar kvaliteter på en A-nivå är sannolikheten att du själv skriver en ganska liten, förklarar hon. Du måste ha kunskap om vad ett A innebär. Då blir det enklare att anstränga sig. Killar är inte mindre smarta än tjejer, men tidigare har de kanske ansträngt sig mindre, ofta för att de inte riktigt vetat vad de ska göra för att förbättra sig. Genom att göra det enkelt att anstränga sig sporrar vi dem att prestera mer.

Annely Tärning menar att det handlar om utmaningar och att tänka själv kring sitt lärande.
– Våra lärare har höga förväntningar på alla elever. Det gör var och en motiverad och villig att jobba hårdare, säger hon.

Positiv spiral

Kulturen på skolan spelar också roll. Arbetsklimatet är tryggt och man arbetar mycket tillsammans. Gemenskapen mellan eleverna är bra. En kille kan säga att han måste plugga i stället för att gå ut en kväll utan att uppfattas som töntig. Bland killarna har den ­attityden bidragit till en positiv, uppåtgående spiral. Killar som pluggar har blivit norm. Det i sin tur drar med sig de mindre studiemotiverade som anstränger sig lite till. Föräldrar som uppmuntrar sina barn spelar förstås också roll, säger Annely Tärning.

Hon brinner för lärande och för kunskapen om lärande. Hon tror på forskning för utveckling. Hennes vision är att Tyresö skola ska vara en skola som står på ­vetenskaplig grund. Lärarna på skolan utmanas också i sitt eget lärande. Det är viktigt, menar hon, att vi pratar om undervisning med varandra. Vi måste våga i­frågasätta. Gör vi rätt? Är det här bra? Kan vi prova ett annat sätt?

Höga förväntningar på alla

Det är rast och vi träffar ett gäng niondeklassare. Med glimten i ögat säger de att det sämsta med skolan är att den snart är slut. Men alla är taggade inför gymnasiet. En kille säger att det är lärarnas förtjänst att skolan är så bra. – Lärarna är väldigt bra. De är seriösa och bryr sig faktiskt om oss elever. – Vi får vara med och påverka, inflikar en annan. – Vi får alltid bra feedback, så man förstår vad som krävs för att höja sig, ­säger en tredje.

Trots killarnas förbättrade ­resultat, vill Annely Tärning avdramatisera skillnaderna mellan skolorna i kommunen. Tyresö kommun har överlag skickliga ­pedagoger och duktiga elever, menar hon. Det som gör Tyresö skola unik är att killar och tjejer presterar lika bra. Eller som en kille i nian sa till ­henne förra veckan. "Jag tror att det går så bra för oss här för att ni behandlar killar och tjejer lika och har höga förväntningar oavsett vem man är."


Publicerad av: christine.salomonsson@tyreso.se

Senast uppdaterad: 2015-10-23

Högermeny

Relaterad information