Tyck till om tyreso.se

Kvalitetsarbete i förskola och skola

En hög kvalitet i förskola och skola innebär att vi skapar en förskola och skola för var och en. Vi ska ha en verksamhet där alla barn och elever är trygga, känner delaktighet och har förutsättningar att nå sin fulla potential.

I Tyresö vill vi nå framgång genom ett nära pedagogiskt ledarskap, en organisation som stöder utveckling och genom att arbeta med väl utvecklade system för planering, uppföljning, utvärdering och förbättring. Det stora arbetet sker på varje förskola och skola. 

Gemensam värdegrund

Alla våra förskolor och grundskolor har en gemensam värdegrund som vi kallar för En förskola och skola för var och en.

Här hittar du vårt värdegrundsdokument

Mål och uppföljning

Nationella och kommunala mål. Skola och förskola styrs av såväl nationella som kommunala mål. Utifrån de nationella målen i skollag och läroplaner samt barn- och utbildningsnämndens kommunala mål skapar varje förskola och skola aktivitetsplaner för att nå målen.

Verksamhetsplaner. Årligen upprättas en verksamhetsplan för varje verksamhetsområde - en för förskola och pedagogisk omsorg och en för grundskolan inklusive grundsärskolan och fritidshem. Syftet med verksamhetsplanerna är att visa hur arbetet med att bidra till att övergripande mål och uppdrag nås och ska genomföras. 

Aktivitetsplaner. Varje förskola och skola upprättar en aktivitetsplan. Aktiviteterna i planen ska ha en tydlig koppling till specifikt nämndmål, kvalitetsgarantier, eller andra krav och utvecklingsbehov. Planering, genomförande och uppföljning av aktiviteterna pågår kontinuerligt. Aktiviteter kan skapas när som helst under året och uppföljning görs månadsvis. 

Elev- och föräldraenkät. Barn- och utbildningsförvaltningen genomför årligen en elev- och föräldraenkät, där samtliga vårdnadshavare med barn i förskolan samt vårdnadshavare och elever i vissa utvalda årskurser i grundskolan får svara på frågor om hur de upplever våra verksamheter. Mer information finner du här:

Elev- och föräldraenkäten 2017

Tillsyn och granskning av kommunens förskolor 

Kommunen har, enligt skollagen, tillsynsansvar för de fristående förskolorna och pedagogiska omsorgen. Tillsynen utförs av kommunens kvalitetsenhet på uppdrag av barn- och utbildningsförvaltningen. Kvalitetsenheten rapporterar till barn- och utbildningsförvaltningen som följer upp kvalitet och måluppfyllelse i verksamheterna.  Kommunens kvalitetsenhet granskar också de kommunala förskolorna. Barn- och utbildningsnämnden informeras löpande om tillsyns- och granskningsrapporterna. Här finner du tillsyns- och granskningsrapporterna:

Tillsyns- och granskningsrapporter förskolor och pedagogisk omsorg

Synpunktshantering. För att kommunen ska kunna höja kvaliteten i verksamheterna, är medborgarnas synpunkter viktiga. Synpunkts- och klagomålshanteringen är därför en betydelsefull del av vårt kvalitetsarbete.

Synpunktshantering e-tjänst


Kvalitetsarbetet i förskola och skola

Publicerad av: Helena Törnqvist

Senast uppdaterad: 2017-05-08